کمره‌های نظارتی روسیه بر شهر کندز

والی پیشین کندز ادعا می‎کند، روسیه با نصب کمره‎های نظارتی در مناطق مرزی تاجکستان با این ولایت، تمام حرکت‎ها را زیر نظر گرفته‎است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “محمد عمر صافی والی پیشین کندز به تازگی ادعا کرده‎است که ممکن روسیه در ترمیم برخی وسایط نیروهای افغان که نزد طالبان است، همکاری کند.

آقای صافی که امروز دو شنبه با رسانه هخا صحبت می‎کرد ادعا نمود که روسیه از ترس داعش در مناطق سرحدی میان کندز و تاجکستان حضور پیدا کرده و گاه‌گاهی میان طالبان و روس‎ها دیدارهای نیز صورت می‎گیرد.

این مقام پیشین ولایت کندز همچنان می‎گوید، روس‎ها از ترس داعش حتی شهر کندز را از طریق کمره‎های نظارتی زیر کنترول دارند و تحرکات ضد روسیه را با طالبان شریک می‎سازند.

 

صافی: گاه گاهی میان طالبان و روس‎ها دیدارهای نیز صورت می‎گیرد.

او افزود:

“در مناطق که جدیداً تأسیس شده یک ولسوالی به نام کلباد در آن‌جا طالبان یک برنامه‌ریزی خوب دارند و ترینینگ‎های شان ادامه دارد، روس‎ها هم از نزدیک‎های جنگل یک منطقه که به نام قلم گذر است در آن منطقه‎ها گاه‌گاهی عبور می‎کند و با این‎ها ملاقات‎های دارد و این‎ها حمایت مستقیم روس‎ها را دارند و روس‎ها در آن طرف مرز سیستم‎های بسیار خوب سی سی تی وی را نصب کرده‎اند که تمام حرکت‎ها را تا شهر کندز بسیار به خوبی مطالعه می‎کنند و می‎بینند.”

سفارت روسیه در این‌باره چیزی نمی‎گوید، اما محمود دانش سخنگوی والی کندز در مورد گفته‎است، که تا هنوز حکومت محلی در این‌باره به اسنادی دست نیافته‎است.

آقای صافی همچنان ادعا کرده‎است که در حال حاضر هم طالبان بر بیشتر بخش‎های کندز حضور دارند و حکومتداری محلی در این ولایت قناعت‌بخش نیست.

روسیه پیش از این نیز از سوی برخی مقام‎های افغان و امریکایی متهم شده‌بود که به طالبان در افغانستان مشروعیت می‎بخشد.

در همین حال امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز نیز می‎گوید، آوازه‎های وجود دارد که جنگ کندز از طرف روسیه رهبری می‎شود. لیکن تا هنوز در این‌باره اسناد مؤثق به دست نیامده‎است.

 

محمود دانش در باره حکومتداری محلی می‎گوید، تمام بخش‎های کندز زیر اداره دولت است.

اما برخی اعضای شورای ولایتی کندز می‎گویند، طالبان هنوز در بخش‎های زیادی این ولایت حضور دارند.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *