جنگ و صلح – رهایی ۷۱۰ زندانی گروه طالبان در دو روز گذشته

شورای امنیت ملی اعلام کرد؛ تنها در دو روز گذشته ۷۱۰ زندانی گروه طالبان آزاد شده و این روند همچنان ادامه دارد. جاوید فیصل، سخنگوی این نهاد گفت، مطابق فرمان رئیس جمهور، ۲ هزار زندانی طالبان آزاد می‌شوند و این روند امروز نیز ادامه خواهد داشت.

از سوی‌هم، سهیل شاهین سخنگوی سیاسی طالبان می‌گوید، طی روزهای اخیر، ۷۹ زندانی دولتی را آزاد کرده‌اند.

اوج‌گیری تلاش‌ها برای دستیابی به صلح؛ تلاش‌های که تاحدودی آب سردی در میدان‌های جنگ ریخته است. هرچند از آتش‌بس خبری نیست و درگیری‌ها کم و بیش و بصورت پراکنده جرّیان دارد.

این آخرین نشانه‌ها از میز مذاکره؛ ناوقت دیشب، جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت گفت، در ۲ روز اخیر، ۷۱۰ زندانی گروه طالبان از زندان‌های پلچرخی درکابل و بگرام در پروان آزاد شدند. او گفته، این روند تا تطبیق فرمان رئیس جمهوری و آزادی ۲ هزار زندانی طالبان ادامه دارد.

آن‌طرف ماجرا؛ گروه طالبان نیز بیکار نبودند. سهیل شاهین، سخنگوی سیاسی طالبان می‌گوید، ۷۹ زندانی دولتی را از ولایت‌های بلخ، قندز، لوگر، پکتیا، خوست و پکتیکا آزاد کردند. موردی که نشان می‌دهد، این گروه در اکثر ولایات افغانستان محابس زیرزمینی دارند، ولی تاکنون شناسایی نشده، شاید هم شناسایی شده ولی توانی برای از بین بردن آنان وجود نداشته است.

با اینحال؛ طالبان می‌گوید، تاکنون ۴۲۰ نظامی دولتی را آزاد کردند، حکومت افغانستان اما در مورد هویت این افراد چیزی نگفته است. هرچند پیش ازاین شورای امنیت اعلام کرده بود، اکثر رها شدگان افراد غیرنظامی هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *