کمک مالی ۴۰۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به “کوواکس”

اتحادیه اروپا به ائتلاف واکسین کرونا مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو کمک می‌کند. هدف این پروژه که به ابتکار سازمان جهانی صحت راه اندازی شده، خریداری واکسین احتمالی کرونا برای همه کشورها به خصوص کشورهای با درآمد پایین است.

 اتحادیه اروپا روز گذشته اعلام کرد که به ائتلاف واکسین کرونا موسوم به «کوواکس» می‌پیوندد. هدف این ائتلاف که به ابتکار سازمان جهانی صحت تشکیل شده است، تامین دسترسی جهان به واکسین احتمالی ویروس کروناست.

کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است که برای حمایت از این برنامه ۴۰۰ میلیون یورو اختصاص می‌دهد.

اورزولا فون دیر لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است که هدف این است که کار جمعی صورت بگیرد تا «واکسین احتمالی برای کشورهای با درآمد پایین یا متوسط خریداری شود.»

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است: «من مطمئنم که این برنامه ما را به هدف‌مان یعنی شکست دادن مشترک این ویروس نزدیک‌تر می‌سازد، زیرا یک نکته واضح است: تا زمانی که همه، چه در اروپا یا در دیگر نقاط جهان (در برابر این ویروس) مصون نباشند، ما مصون نخواهیم بود.»

هدف پروژه «کوواکس» این است که دو بیلیون دوز واکسین احتمالی کرونا از بازارهای متفاوت واکسین تا آخر ۲۰۲۱ خریداری شود. علاوه بر این، این برنامه در نظر دارد که واکسین خریداری شده را در اختیار همه کشورها در سراسر جهان بگذارد.

تدروس ادهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی صحت، از این حمایت مالی اتحادیه اروپا استقبال کرد و در یک پیام توییتری گفت: «تشکر زیاد از کمیسیون اتحادیه اروپا به خاطر سهم‌گیری‌اش در برنامه کوواکس و پایبندی مستحکم به تعهدات‌اش به چندجانبه‌گرایی.»

فعالان قبلاً هشدار داده‌اند در صورت عدم برخورد مسئولانه‌ی سیاستمداران، شرکت‌های داروسازی و مسئولان صحی کشورهای جهان، هر واکسینی که در برابر ویروس کرونا به دست بیابد، سرانجام توسط کشورهای ثروتمند احتکار خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *