تأکید حکومت افغانستان بر عملی شدن کمک‌های تعهد شده جامعه جهانی

نشست دو روزه “گروه ۲۰” امروز در روم پایتخت ایتالیا آغاز می‌شود.

قرار است در این نشست مسایل افغانستان نیز به بحث گرفته شود. همزمان با برگزاری این نشست، مسئولان در حکومت فعلی افغانستان از اعضای گروه ۲۰ خواسته تا تعهدات ‌شان مبنی بر کمک‌های بشری به مردم افغانستان را عملی سازند.

رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان امروز و فردا در روم پایتخت ایتالیا گردهم جمع می‌شود. برای گفتگو در باره مسایل مختلف از جمله بحران افغانستان

براساس گزارش‌ها، جوبایدن، رئیس‌جمهور امریکا که به ایتالیا رفته، قرار است با رهبران اروپایی در باره وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو بحث و گفتگو کند.

همزمان با برگزاری این نشست سهیل شاهین، در برگه تویترش نوشته، که کمک های تعهد شده جامعه جهانی به مردم افغانستان باید عملی شود.

شاهین در ادامه از جامعۀ جهانی خواسته که در تطبیق پروژه‌های توسعه‌یی در افغانستان که سال گذشته در نشست جینوا تعهد سپرده شده بود، نیز اقدام عملی کند. او همچنین با اشاره به پول‌های مسدود شده افغانستان از سوی امریکا، خواستار آزادسازی این پول‌ها شده است.

از سوی هم وزارت مالیه نیز از جامعه جهانی خواسته تا پول‌های منجمد شده افغانستان را آزاد سازد و حکومت افغانستان حاضر به رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و حق آموزش دختران است.

با این همه، مسئولان حکومت افغانستان درحالی از اعضای “گروه ۲۰” خواسته تا کمک‌های شان را به افغانستان سرازیر کنند که وضعیت در این کشور درحالت بحرانی قرار دارد. بتازگی، اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل گفته، افغانستان درحال تبدیل شدن به بحرانی‌ترین کشور در جهان است و حدود سه میلیون کودک در افغانستان با سوء تغذیه روبه‌رو اند.

این درحالی است که در نشست قبلی این گروه، سران جی ۲۰ کمک یک میلیارد یورویی به مردم افغانستان را صادر کرده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *