واکنش‌ها به اظهارات رافائل گروسی پس از سفرش به تهران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید، مذاکرات‌اش با مقام‌های ایرانی بدون نتیجه پایان یافت. ایران اما می گوید، دلیل‌اش ذیقی وقت و مسائل متعدد مورد بحث بوده است و دو طرف توافق کرده گفتگوها و همکاری‌ها را در روزهای آینده ادامه بدهند.

امریکا اما گفت، به بن‌بست رسیدن همکاری میان آژانس و ایران، نشانه ای خوبی برای مذاکرات احیای برجام نیست.

در همین حال، فرانسه، بریتانیا و آلمان از امریکا و ایران خواستند هرچه زودتر به تعهدات شان در توافق نامه برجام برگردند.

نشست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با خبرنگاران پس از سفر به تهران!

رافائل گروسی گفت، مذاکرات اش با مقام‌هایی ایرانی، بدون نتیجه به پایان رسید و دو طرف روی مسائل مهم به توافق دست نیافت. او اما تاکید کرد با ایران باید به توافق برسد و برای این کار از تلاش دست بر نمی‌دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اما با مثبت خواندن سفر گروسی به تهران در تویتی نوشت، طرفین به یک توافق اصولی برای حل مشکلات فنی دست پیدا کرده‌اند و نهایی کردن آن کار بیشتر نیاز  دارد.

بهروز کمال وندی، سخنگوی اداره انرژی اتمی ایران در واکنش به اظهارات گروسی گفت، دلیل به توافق نرسیدن دو طرف کمبود وقت و مسائل متعدد مورد بحث بود.

او در یک مصاحبه تلفنی با شبکه خبر ایران گفت، دو طرف توافق کرده‌اند که مذاکرات در آینده ادامه یابد.

برنامه هسته‌ای ایران حالا به کاسه داغ تر از آش مبدل شده. قرار است هفته آینده مذاکرات وین برای احیای توافق برجام از سر گرفته شود.

وزارت خارجه امریکا اما می گوید، به بن‌بست رسیدن همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، برای مذاکرات احیای برجام نشانه خوبی نیست.

ند پرایس؛ سخنگوی وزارت خارجه امریکا:

“عدم همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی، نشانه‌ای بد از میزان جدیت آنها در به نتیجه رسیدن موفقیت‌آمیز مذاکرات ماست.”

دیروز بریتانیا، فرانسه و آلمان در نشست شورای حکام از ایران و امریکا خواستند هرچه زودتر به تعهداش شان به توافق برجام برگردند.

این کشورها در بیانیه مشترک گفتند، تهران هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی ندارد.

بیانیه همچنین تاکید کرده که در صورت از سرگیری پایبندی ایران به تمام تعهداتش، امریکا آماده است تا تمامی تحریم‌های مغایر با برجام را لغو کند.

با این همه امریکا اعلام کرده در صورت شکست مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، اقدامات جایگزین در برابر ایران در پیش خواهد گرفت. لوید آستین وزیر دفاع این کشور گفت، گزینه نظامی هم یکی از آنهاست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *