افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی به خارج از کشور

در ماه‌های اخیر مهاجرت‌های غیرقانونی شهروندان به کشورهای همسایه و اروپایی افزایش یافته است. آنها یگانه دلیل این مهاجرت‌ها را فقر و بیکاری در کشور می‌دانند و می‌گویند: با روی کارآمدن حکومت جدید گراف بیکاری بلند رفته و با فقر شدید مواجه شده‌اند.

درهمین حال، حکومت نیز با تأیید این معضل می‌گوید، شهروندان نه بخاطر مشکل امنیتی که به دلیل فقر شدید کشور را ترک می‌کنند.

پدیده مهاجرت، معضلی که اخیرا افزایش یافته، نامی آشنا اما توام با درد و رنج برای مردم افغانستان است، دلیل آن هم از کسی پوشیده نیست، فقر و بیکاری شدیدی که درکشور حاکم شده است.

هرچند مهاجرت‌های غیرقانونی برای مردم افغانستان تازگی ندارد، اما سال‌هاست که شهروندان به دلیل جنگ و بیکاری در کشور به دیار بیگانگان پناه برده‌اند.

شماری به مقصد رسیدند و شماری هم درمسیر راه جان دادند، اما حالا با تغییر نظام بار دیگر مهاجرت‌های غیرقانونی روبه افزایش است.

کارشناسان اقتصادی نیز تایید می‌کنند که عامل این همه آوارگی فقر است، اما هشدار می‌دهند تازمانیکه با فقر بگونه فوری مبارزه نشود این مهاجرت‌ها ادامه خواهد یافت.

برای اینکه بدانیم حکومت چه راه حلی را برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی شهروندان دارد این موضوع را با آنان درمیان گذاشتیم. مسئولان حکومتی اما از جامعه جهانی می خواهند، که در این مورد افغانستان را یاری کنند.

این درحالی است که اخیرا رئیس الوزاری حکومت دریک پیام صوتی خطاب به مردم گفت: که می‌داند فقر در کشور بیداد می‌کند، اما رزق‌تان مربوط خداوند است نه حکومت!

حال این شهروندان هستند که با اختیار کردن راه‌های پر خطر مهاجرت ، یا به نانی می‌رسند و یا در این راه جان می‌دهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *