فسیل یک دایناسور ماقبل تاریخ در چین کشف شد

دانشمندان چینی از کشف یک جنین دایناسور که در مرحله بیرون آمدن از تخم بوده و جزئیات کاملی از آن باقی مانده است، خبر داده‌اند.

این فسیل کاملاً سالم، احتمالا در پی احاطه شدن توسط گل و لای در حدود ۶۶ میلیون سال پیشتر، تا این اندازه کامل و دست نخورده باقی مانده است.

محققان چینی در شهر گانژو در جنوب این کشور می‌گویند: احتمالاً فسیل کشف شده مربوط به نوعی از دایناسورهای پرنده‌ی “تروپاد” بدون دندان و یا (ُویراپتوروسور) است که در اواخر دوره‌ی “کرتاسه” ۶۶ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش در امریکای شمالی و قاره آسیای فعلی زندگی می‌کردند.

دانشمندان به دلیل اینکه جنین کشف شده در وضعیتی پیچ خورده («توکینگ» رفتاری که در پرندگان کمی قبل از خروج از تخم دیده می‌شود) قرار داشته است، نام این فسیل را “بچه یینگلیانگ” گذاشتند.

مشاهده حالت “توکینگ” در این جنین ماقبل تاریخ باعث شد تا دانشمندان درک درستی از شباهت‌ها و ارتباط بین دایناسورها و پرندگان امروزی به دست آورند.   

تخم کشف شده در حدود ۱۷ سانتی‌متر و جنین داخل آن هم از سر تا دم ۲۷ سانتی‌متر درازا دارد.

دایناسورها در حدود ۲۳۵ میلیون سال پیشتر بر روی کره‌ی زمین زندگی می‌کردند و با وقوع رویداد انقراض کرتاسه، بیشتر آنها به غیر از دو تبار پرندگان و تمساح‌ها، بطور کامل منقرض شدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *