روسیه؛ متهم ردیف اول حملات سایبری به اوکراین

پس از حملهٔ گستردهٔ سایبری به وب‌سایت‌های دولتی کشور اوکراین، اکنون دولت این کشور می‌گوید مدارکی در دست دارد که نشان دهنده حضور روسیه در پشت این حملات است.

پس از این حملات شرکت مایکروسافت نیز هشدار داد که ممکن است حمله روز جمعه، بدتر از آنچه تصور می‌شود، باشد.

این حملات سایبری درست پس از بی نتیجه ماندن نشست میان سران اتحادیه اروپا و روسیه برسر حل تنش میان مسکو و کی‌یف صورت گرفت که در آن، قسمت زیادی از وب سایت‌های دولتی و کلیدی این کشور هک و یا مختل شد و حالا دولت اوکراین انگشت اتهام را بسوی روسیه نشانه رفته و مسکو را به دست داشتن در این اقدام، متهم می‌کند.

با بالا گرفتن تنش میان روسیه و اوکراین، بر سر به رسمیت شناختن عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانیک شمالی (ناتو)، کی‌یف، روسیه را به جابجایی تعداد بی‌شماری از نیروهای نظامی در پشت مرزهای خود و احتمال حمله نظامی متهم می‌کند.

تحلیلگران سیاسی، حملات سایبری چند روز پیشتر را، مقدمه حمله نظامی احتمالی به اوکراین می‌دانند. آنان این اقدام را در جهت اختلال و بی‌ثباتی در نظام عامه، ایجاد ارعاب و ترس در میان مردم این کشور و در نهایت شکل‌گیری تنفر عمومی از وضعیت عمومی و بی اعتمادی به مقامات، تفسیر می‌کنند.   

روسیه همواره دست داشتن در اینگونه حملات را رد کرده است.

گفتنی است که روز جمعه (۲۴ جدی) بر اثر یک رشته حملات سایبری ۷۰ وب سایت دولتی اوکراین از کار افتاد و یک پیام تهدید آمیز از طرف هکرهای ناشناس، به سه زبان اوکراینی، روسی و پولندی بر روی وب سایت وزارت خارجه اوکراین با مضمون” بترسید و در انتظار بدترین باشید”، گذاشته شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *