میزبانی ناروی از نشست سه روزه درباره افغانستان

نشست سه روزه اوسلو با محوریت افغانستان امروز یکشنبه در ناروی آغاز می‌شود.

وزارت خارجه این کشور گفته، هدف از میزبانی این نشست، کمک به نیازمندان افغان است، نه رسمیت بخشیدن به حکومت جدید افغانستان.

براساس گزارش‌ها، علاوه بر هیئت ناروی و کابل، نمایندگانی از اتحادیه اروپا، امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز در این نشست حضور دارند. عبداللطیف نظری، از اعضای هیئت کابل در این نشست اما گفته، اعتمادسازی با جهان، گفتگو با جامعه بین‌المللی و جلب کمک‌های جهانی مهمترین اهداف این سفر را شکل می‌دهد. باآنکه تبصره‌های مختلفی در مورد برگزاری این نشست مطرح شده است، اما از سویی هم وزارت خارجه ناروی در بیانیه‌ای اعلام کرده، که این نشست صرفأ به هدف کمک به نیازمندان انجام می‌شود، نه چیزی بیشتر! در برخی گزارش‌ها نیز گفته شده، حقوق بشر و رسید‌گی به بحران بشری افغانستان در دستور کار اجلاس اسلو قرار دارد. یکی از شرکت‌کنند‌گان نشست اسلو هم به رسانه‌ها گفته،هیأت ۱۶ نفری جامعه مدنی طرح خود را برای بحث در نشست اسلو آماده کرده است. سفیر ناروی در سازمان ملل اما درباره این نشست چنین می‌گوید: “موضع ما این است که به‌دلیل وضعیت بسیار وخیم بشری باید با حاکمان جدید افغانستان گفتگو کنیم. “

درهمین حال، یک مقام وزارت خارجه امریکا گفته، تشکیل یک نظام سیاسی جامع، پاسخ به بحران‌های فوری انسانی و اقتصادی، نگرانی‌های امنیتی، مبارزه با تروریسم و حقوق بشر به‌‌ویژه آموزش دختران و زنان در دستور کار این اجلاس قرار دارد.

از سویی دیگر، بتازگی اتحادیه اروپا سفارتش را در کابل بازگشایی کرد، برخی باورها براینست که این اقدام می‌تواند به معنای نوعی به رسمیت شناختن هم باشد.

سخنگوی اتحادیه اروپا اما گفت، بازگشایی نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل به معنی به رسمیت شناختن حکومت جدید نیست، او گفت: ” اتحادیهٔ اروپا روند حضور مجدد حداقل کارمندان هیئت بین المللی خویش در افغانستان را به هدف رسانیدن کمک‌های بشری و نظارت از وضعیت بشری، آغاز کرده است، حضور حداقلی ما در کابل به هیچ وجه نباید به عنوان به رسمیت شناختن دولت طالبان در آنجا تلقی شود.”

با این همه، مهمترین خواست کابل از نشست ناروی، برقراری صلح و ثبات در افغانستان است. تاجائیکه، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت به خبرگزاری فرانسه گفته امیدوار است که گفت‌وگوهای اُسلو به تبدیل فضای جنگ به یک وضعیت صلح‌آمیز کمک کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *