مشکلات نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای بیرونی

با روی کار آمدن حکومت تازه در کابل و سقوط نظام پیشین نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای بیرونی با مشکلات مختلفی روبرو شده‌اند.

از بلاتکلیفی در انجام وظایف شان گرفته تا محدودیت‌های ایجاد شده از جانب کشور میزبان، اما پس از گذشت بیش از پنج‌ماه هنوز جهان حکومت جدید افغانستان را به رسمیت نشناخته و به صورت رسمی وارد روابط دیپلماتیک با کابل نشده‌اند. حالا این سوال مطرح می‌شود که نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در خارج از کشور بر اساس چه مکانیزم و قانونی به کار شان ادامه می‌دهند. آیا کابل بر آنها کنترل دارد؟

برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ شماری از آگاهان حقوقی و دیپلمات‌های پیشین کشور رفتیم آنها در این مورد دیدگاه‌های مختلفی دارند. آگاهان می‌گویند، بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی نمایندگی‌های سیاسی افغانستان تا روشن شدن تکلیف حکومت تازه و رسمیت آنها در نظام بین‌الملل می‌توانند به عنوان ماموران مردم افغانستان و برای دفاع از منافع علیای کشور به کار شان ادامه دهند، بدون اینکه به نظام قبلی یا کنونی پاسخگو باشند. اما شماری از دیپلمات‌های پیشین نظر دیگری دارند. بتازگی گزارش‌هایی از شماری از نمایندگی‌های سیاسی افغانستان رسانه‌ای شده بود که نشان از مشکلات این سفارت‌خانه‌ها در کشورهای میزبان داشت. از مسدود شدن حساب‌های بانکی کارمندان این سفارت‌خانه‌ها گرفته تا لغو مصئونیت‌های دیپلماتیک شان. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *