ادامه نگرانی‌ها از وخامت اوضاع بشری در افغانستان

با گذشت هر روز وضعیت بشری در افغانستان وخیم‌تر از قبل می‌شود.

بتازگی گزارش‌هایی از سوی رسانه‌ها پخش شده که در برخی مناطق افغانستان، نیازمندان برای تامین نفقه خانواده‌های شان، مجبور به فروش اعضای بدن شان شده‌اند. با این حال، از یک‌سو مسدود بودن دارایی‌های افغانستان از سوی امریکا و از سویی دیگر نرسیدن کمک‌های بشری به نیازمندان وضعیت را در افغانستان دشوارتر از قبل ساخته است. از سویی هم کمیته نجات بین‌المللی می‌گوید، اگر غرب به افغانستان توجه نکند، لکه ننگینی بر شهرت خود خواهد گذاشت، دیوید میلیبند؛ رئیس کمیته نجات بین‌المللی گفت: “غرب در صورت عدم پرداخت بودجه به افغانستان، خطر “لکه غیر قابل تحملی بر شهرت خود” خواهد داشت. وضعیت در افغانستان قابل تنظیم است و راه‌هایی برای کمک به غیرنظامیان افغان بدون تسلیم پول غرب به طالبان وجود دارد”

درهمین حال، نماینده ویژه پیشین بریتانیا برای افغانستان گفته، در فقر و انزوا نگهداشتن افغانستان به سود هیچکسی نیست و تنها گذاشتن مردم افغانستان درکنار عواقب بشری، پیامدهای امنیتی نیز خواهد داشت، مایکل کیتنگ؛ نماینده ویژه پیشین بریتانیا برای افغانستان افزود:  “مشکل این است که چگونه اقتصاد را فعال نگهداشت، چگونه پول در اقتصاد دوران پیدا کند. اگر این مشکل حل نشود، وضعیت از بد، بدتر خواهد شد.

از سویی هم، دیوید بسلی؛ رئیس برنامه جهانی غذا گفته، وضعیت در افغانستان خیلی ناگوار است و از کشورهای ثروتمند جهان خواست که برای دفع تهدید بحران بشری، کمک‌ها به افغانستان را افزایش دهند. بسلی تاکید کرده، اگر میلیاردر‌های جهان، عاید یک روزه شان‌ را به افغانستان اختصاص دهند، بحران در این کشور فروکش خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *