واکنش‌ها به فرمان جوبایدن درباره دارایی‌های مسدود شده افغانستان

فرمان اجرایی جوبایدن در مورد دارایی‌های منجمد شده افغانستان با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است.

دیدبان حقوق بشر گفته، جوبایدن به دنبال تصاحب دارایی‌های مردم افغانستان است، محمد نعیم وردک از سخنگویان حکومت نیز در توئتی نوشته، دزدی پول‌های مسدود شده ملت افغانستان توسط امریکا و تصرف کردن در آن، نشان دهنده پایین ترین سطح افتادگی انسانی و اخلاقی یک کشور و یک ملت است، در بخشی از این فرمان جوبایدن آمده:

“برای جلوگیری از بحران گستردهٔ بشری و فروپاشی اقتصادی در افغانستان که یک تهدید غیرعادی و فوق‌العاده برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده می‌باشد وضعیت اضطراری ملی برای مقابله با این تهدید اعلام می‌کنم“.

با این حال، ایالات متحده قرار است از این ۷ میلیارد، نصف آن را به بازماندگان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص دهد و باقی مانده را نیز برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان تسهیل کند. تصمیمی که واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است. دیدبان حقوق بشر در واکنش به این فرمان گفته، جوبایدن به دنبال تصاحب دارایی‌های افغانستان است. از سویی هم حکومت افغانستان از این تصمیم امریکا انتقاد کرده و آن را دزدی خوانده است، محمد نعیم؛ معاون سخنگوی حکومت گفته:

” دزدی پول‌‌های مسدود شده ملت افغانستان توسط امریکا و تصرف کردن آن نشان‌دهنده پایین‌ترین سطح افتادگی انسانی و اخلاقی یک کشور و یک ملت است. شکست و پیروزی در تاریخ و زندگی بشر امری عادی است، اما بزرگترین و شرم‌آورترین شکست آن است که شکست نظامی و اخلاقی دست باهم بدهند

با اینهمه، تام وست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان اما از این فرمان جوبایدن استقبال کرده و آنرا بخشی از تلاش‌ها برای رسیدگی به نیازمندی‌های مردم افغانستان خوانده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *