ادامه واکنش‌ها به فرمان اخیر جوبایدن، در مورد آزادسازی پول‌‎های منجمدشده افغانستان

حامدکرزی، رئیس‌جمهور پیشین در یک نشست خبری گفت، پول‌های بلوکه شده، ذخایر ارزی افغانستان است و هیچ‌کس و هیچ دولتی حق دخل و تصرف در آنرا ندارد.

او همچنین گفت، عملیات ۱۱ سپتامبر توسط اسامه بن لادن در بیرون از افغانستان طرح ریزی شد، در بیرون از افغانستان فعالیت می‌کرد و در نهایت در یک پایگاه نظامی پاکستان شناسایی و در آنجا کشته شد.

رئیس‌جمهور پیشین کشور در ادامه گفت، مردم افغانستان و امریکایی‌ها هر دو قربانی تروریزم‌اند و کسی قربانی را جزا نمی‌دهد. بگفته کرزی، پولی که فعلا توسط امریکا مسدود شده دارایی تمامی مردم افغانستان به خصوص کودکان این سرزمین است و به هیچ عنوان نباید این پول مصرف شود و باید به بانک مرکزی افغانستان برگردانده شود.

این واکنش‌ها درحالی صورت می‌گیرد که اخیرا جوبایدن فرمانی را امضا کرد که براساس آن، ۷ میلیارد دالر از ذخایر ارزی افغانستان آزاد می‌شود. اما از این ۷ میلیارد نصف آن به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر امریکا به‌عنوان غرامت پرداخت می‌شود و باقی‌مانده آن در ارائه کمک‌های بشری به افغانستان به مصرف خواهد رسید.  تصمیمی که دیدبان حقوق‌بشر در واکنش به آن گفته بود، جو بایدن به‌دنبال تصرف دارایی‌های افغانستان است.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *