واکنش‌ها به تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

مجمع عمومی سازمان ملل با ۹۳ رای تایید عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به تعلیق درآورد. چین و ۲۳ کشور دیگر رای مخالف دادند و ۵۸ کشور هم رای ممتنع.

با اینحال تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل با واکنش‌های گسترده روبرو شده است. روسای جمهور امریکا و اوکراین از آن استقبال کردند و مسکو این اقدام را غیرقانونی و با انگیزه سیاسی خوانده است.

کشتار غیرنظامیان در اوکراین و متهم شدن روسیه به جنایت جنگی، سازمان ملل متحد را وادار کرد که در مورد سرنوشت روسیه در شورای حقوق بشر این سازمان تصمیم بگیرد.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا از این تصمیم سازمان ملل استقبال کرد. رئیس جمهور اوکراین هم خواستار فشارهای بیشتر در مجامع بین‌المللی بر روسیه شد. فشارهای که به گفته زلنسکی منجر به صلح با اوکراین ‌می‌شود.

ولادیمیر زلنسکی؛ رئیس جمهور اوکراین:

“روسیه خیلی وقت است که سر و کاری با مفهوم حقوق بشر ندارد. این وضع شاید روزی تغییر کند. فعلا دولت روسیه و ارتش روسیه بزرگترین تهدید برای آزادی، برای بشر، و مفهوم حقوق بشر در زمین هستند که واضح است. “

وزیر خارجه امریکا نیز می‌گوید، واشنگتن با متحدانش فشارها بر روسیه را حفظ خواهد کرد.

او با اشاره با تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت، شواهد و مدارک بیشتری در مورد نقض حقوق بشری و جنایت جنگی روسیه در اوکراین به دست آورده.

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا:

“کشوری که در حال ارتکاب نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر است، نباید عضو نهادی باشد که وظیفه‌اش حفاظت از این حقوق است“.

آنطرف مسکو می‌گوید؛ تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد انگیزه سیاسی دارد. سخنگوی کرملین نیز با ابراز تاسف از این تصمیم سازمان ملل گفت، تصاویر نشر شده از بوچا صحنه سازی شده است و واقعیت ندارد.

دیمیتری پسکوف؛ سخنگوی کرملین:

“ما از این امر متاسفیم و به دفاع از منافع خود با استفاده از تمام امکانات مشروع ادامه خواهیم داد.

هم زمان با نگرانی از کشتار غیرنظامیان در اوکراین، معاون دبیرکل سازمان ملل از شهر بوچا دیدن کرد. مارتین گریفیتس، ابعاد کشتار غیرنظامیان در این شهر را وحشتناک خواند و خواستار تحقیق درباره این کشتار شد.

از سویی هم رئیس جمهور اوکراین می‌گوید، وضعیت در شهر بورودیانکا خیلی هولناک‌ تر از آنچیزی است که پیش از این در شهر بوچا آشکار شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *