بحران اوکراین؛ روسیه صادرات گاز به آلمان را موقتأ متوقف کرد

حاتم بخشی ولادیمیر پوتین به اوکراین، پوتین بتازگی فرمانی را صادر کرده که براساس آن اوکراینی‌ها می‌توانند، تابعیت روسیه را دریافت کنند.

امتیازی که پیش از این تنها باشندگان مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و ژاپوریژژیا از آن برخوردار بود، مقام‌ها در اوکراین هنوز در مورد این تصمیم اظهار نظر نکرده‌اند.

پوتین اما این فرمان را درحالی امضا کرده که کمی پیشتر از آن دستور ادامه عملیات نظامی بر شرق اوکراین را داده بود، عملیات که در آن غیرنظامیان نیز آسیب می‌بینند.

در سویی دیگر مقام‌ها در کاخ سفید مدعی هستند که روسیه قصد دارد از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کند. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان این مطلب اما گفت، هنوز روشن نیست که این پهپادها در اختیار روس‌ها قرا گرفته یا خیر؟ جیک سالیوان؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت:

“اطلاعات ما نشان می‌دهد که ایران درحال آمادگی برای فرستادن سریع چند صد پهپاد از جمله پهپاد‌های با قابلیت حمل سلاح به روسیه است.”

به گفته جیک سالیوان قرار شده نیروهای روسی چگونگی استفاده از این پهپادها را نیز فرا بگیرند. روسیه و ایران اما تاکنون در این مورد واکنش نشان نداده‌اند.

از سویی‌هم مسکو صادرات گاز به آلمان را برای ۱۰ روز متوقف کرده است. مقام‌های روسی دلیل این توقف را ترمیم سالانه مسیر انتقال گاز اعلام کرده است. کارشناسان غربی اما گفته هدف روسیه از چنین اقداماتی، افزایش بهای مواد سوختی بر کشورهای اروپایی ا‌ست. موردی که رییس جمهور اوکراین نیز با آنان هم نظراند، ولودیمیر زلنسکی افزود:

“اکنون، تردیدی وجود ندارد که روسیه نه تنها که تلاش می‌کند تاحد ممکن عرضه گاز را محدود کند؛ بل در دشوارترین لحظه عرضه گاز به اروپا را به گونه کامل متوقف خواهد کرد. این چیزی است که ما باید برای آن آمادگی داشته باشیم”

تنها افزایش قیمت مواد غذایی و سوختی در اروپا و غرب نیست بل در این اجماع نظر وجود دارد که عملیات نظامی روسیه بر اوکراین سبب بحران اقتصادی  در سراسر جهان شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *