ارائه پیش‌نویس طرحی برای احیای برجام از سوی اتحادیه اروپا به امریکا و ایران

هنوزمشخص نیست که تلاش‌ها برای احیای برجام به چی می‌انجامد! توافق یا شکست!

اتحادیه اروپا که هم نقش میانجیگری میان امریکا و ایران را بازی می‌کند وهم تسهیل کننده مذاکرات برجام است از موقف‌ گیری‌های امریکا و ایران در مذاکرات برای احیای برجام ناخشنودی نشان می‌دهد.

به تازگی جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ارائه طرحی به جانب امریکا و ایران خبرداده که در آن به جزئیات لغو تحریم‌ها و موارد مربوط به توافق هسته‌‌ای پرداخته شده است.

بورل انتظار دارد که دو طرف به این پیش نویس رضایت نشان داده و زمینه بازگشت همه طرف‌ها به برجام فراهم شود، جوزپ بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:

“من اکنون متنی را روی میز گذاشته‌ام که با جزئیات دقیق به لغوتحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای مورد نیاز برای احیای برجام پرداخته شده است. این متن بهترین معامله ممکن است که من به عنوان تسهیل کننده مذاکرات آن را امکان پذیر می‌دانم. این یک توافق کامل نیست اما به همه عناصر اساسی می پردازد.”

اما آقای بورل هشداری هم به طرف‌ها دارد، آن اینکه اگر توافق رد شود جهان درمعرض خطر یک بحران هسته‌ای قرار خواهد گرفت.

در همین حال ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا تایید کرد که پیش نویس طرحی را از جانب اتحادیه اروپا دریافت کردند و پس از بررسی این طرح، در زمان کوتاهی به آن پاسخ می‌دهد، ندپرایس؛ سخنگوی وزارت خارجه امریکا افزود:

“ما درحال بررسی این طرح هستیم که جوزپ بورل با ما و همچنین ایران شریک کرده است. ما پاسخ خود را به گونه مستقیم به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد.”

در این میان ایران امریکا را مقصر اصلی در مذاکرات برای احیای برجام می‌داند. رییس جمهور ایران می‌گوید این غربی‌ها بودند که در وسط مذاکره با اعمال فشار بر آژانس بین المللی اتمی علیه ایران اعلامیه صادر کردند.

ابراهیم رییسی می‌گوید، ایران مذاکرات برای رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کند اما تسلیم زورگویی نمی‌شود.

درسویی دیگر، دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین امریکا بار دیگر از سیاست‌های جوبایدن درعرصه بین المللی و داخلی  انتقاد کرد.

ترامپ در بحث برجام گفت، این بایدن است که به ایران اجازه دوام فعالیت هسته‌ای داده است، دونالد ترامپ افزود:

“دولت بایدن به ایران اجازه داده که این کشور به توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود با سرعت غیر قابل باور ادامه دهد. اما در زمان دولت من چنین اقدامی برای ایران ممکن نبود.”

ترامپ که از او به عنوان مخرب برجام یاد می‌شود در سال ۲۰۱۸ میلادی که سمت ریاست جمهوری امریکا را به عهده داشت از برجام خارج شد و مسوولان فعلی امریکا حالا این اقدام دونالد را به زیان امریکا می‌دانند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *