اهمیت و جایگاه آموزش زنان در اسلام

خداوند متعال آموختن علم و دانش را بدون تفکیک جنسیتی برای هر فرد مسلمان فرض کرده است.

اقرأ؛ اولین کلمه‌ی که خداوند متعال به پیامبر بزرگ اسلام، حضرت محمد (ص) نازل کرد. نازل شدن اقرأ به عنوان اولین کلمه نشان دهنده اهمیت آموختن است. دین اسلام با توجه به اهمیتی ‌که علم و دانش دارد؛ آموختن آنرا را برای هر مرد و زن مسلمان فرض کرده است.

حالا علمای دینی می‌گویند برای جامعه سالم و مترقی و تربیه نسل آگاه آموختن علم برای دختران و زنان از اهمیت فوق العاده برخوردار است.

زنان که نیمی از پیکر جامعه گفته شده؛ در تاریخ اسلام نیز در واقعیات مهم نقش فعال و سرنوشت سازی داشته‌اند. چنانچه حضرت زینب کبری (س) بعد از واقعه دهم عاشورا با خطبه هایش توانست اهداف قیام برادرش حضرت امام حسین (ع) را برای همه امت اسلامی بیان کند.

تاکید آیات قرآنی و ارشادات پیامبر بزرگ اسلامی بر فراگیری علم و دانش توسط هر مرد و زن مسلمان، بیان کننده اهمیت آن است. چنانچه خداوند متعال جایگاه انسان دانا را از غیر دانا برتر توصیف کرده است.

با توجه به آموزه‌ها و ارشادات قرآنی و هدایات نبوی، علم و دانش از دیدگاه اسلام دارای ارزش و جایگاه والایی برخوردار بوده و زنان و دختران مانند مردان از حق دسترسی یکسان به تعلیم و تحصیل برخوردار می‌باشند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *