اختلاف بر سر تمدید معافیت سفر ۱۳ مقام حکومت سرپرست افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل

با پایان معافیت سفر ۱۳ مقام حکومت سرپرست افغانستان، اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید این معافیت به توافق نرسیدند. چین و روسیه می‌خواهند که به تمامی ۱۳ مقام حکومت سرپرست افغانستان اجازه سفر داده شود، اما امریکا و کشورهای غربی با این پیشنهاد مخالف اند.

با اینحال، کابل اما می گوید، وضع تحریم و محدودیت به نفع افغانستان و جهان نیست و باید براساس توافقنامه دوحه تمامی تحریم‌ها برداشته شود.

بگفته منابع دیپلماتیک در سازمان ملل، روسیه و چین پیشنهاد داده‌اند که به تمامی ۱۳ مقام حکومت سرپرست به مدت سه ماه معافیت سفر داده شود، اما امریکا، بریتانیا، فرانسه و ایرلند با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند.

دلیل مخالفت امریکا عقب‌نشینی مسئولان کابل از تعهدات‌شان درباره ایجاد دولت فراگیر، رعایت حقوق بشر و حقوق زنان گفته شده است. کابل اما در واکنش می‌گوید، باید طبق توافق دوحه تمامی تحریم‌ها برداشته شود.

آنطرف آگاهان سیاسی معتقدند که روابط کابل و جهان آنچنان که باید در مسیر تعامل سازنده قرار ندارد و سازمان ملل نمی‌خواهد محدودیت‌های وضع شده از سران کابل برداشته شود.

کشته شدن ایمن ظواهری، رهبر القاعده در کابل از دیگر دلایلی خوانده می‌شود که امریکا و کشورهای غربی را واداشته تا تحریم‌ها بر سران کابل باقی بماند. در تازه‌ترین مورد دو جنرال بازنشسته امریکایی درباره تهدید ایالات متحده از افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

با اینهمه، با آنکه اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر سر تمدید معافیت سفر ۱۳ مقام‌ حکومت سرپرست افغانستان به توافق نرسیده‌اند، ایتلاف زنان افغانستان برای تغییر در نامه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند که معافیت سفر تمامی مقام‌های کابل را پایان داده و تمدید نکند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *