ایران و غرب در یک قدمی توافق

وزیر امور خارجه ایران در باره مذاکره هسته ای بین این کشور و قدرت های جهانی گفته: دو طرف هیچ گاهی به این اندازه به توافق نزدیک نبوده اند. مذاکره هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در ویانا جریان دارد.

به گزارش “شبکه تلویزونی تمدن” وزیر خارجه امریکا هم گفته، دو طرف شدیدا برای رسیدن به توافق تلاش می کنند و پیشرفت هایی هم صورت گرفته. با ادامه گفتگوهای هسته ای بین مذاکره کنندگان ایرانی و گروه ۵ جمع یک در ویانا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از طرف مقابل خواسته، به فشار و اجبار برای رسیدن به توافق نهایی برسر مناقشه اتمی کشورش، پایان دهد. ظریف در عین حال گفته، تهران آماده توافق است و دو طرف گفتگو در ویانا هیچ گاهی به این اندازه به توافق نزدیک نبوده اند.

جان کری وزیر خارجه امریکا هم از پیشرفت در مذاکره و افزایش تلاشها برای رسیدن به توافق نهایی خبر داده. ظریف همچنین به خبرنگاران گفت، طرف های گفتگو وعده داده اند که برای مقابله با افراط گرایی و تهدید تروریسم نیز همکاری خواهند کرد.

محمد جواد ظریف/ وزیر امور خارجه ایران

” ما در ویانا هستیم تا به بحران غیر ضروری نقطه پایان بگذاریم. اکنون در ساعت یازده، با وجود برخی اختلاف های باقی مانده، ما به نقطه پایانی، هرگز به این اندازه نزدیک نشده بودیم، اگرچند تضمینی وجود ندارد” 

جان کری/ وزیر خارجه امریکا

” دلیل اینکه وزیران خارجه گروه ۵ جمع یک، بطور دسته جمعی ملاقات و گفتگو کردند، این است که پیشرفت ها را بیشتر و سریع تر بسازیم، هر دو طرف با حسن نیت و هدفمندانه شدیدا تلاش می کنند تا مذاکره پیشرفت کند و ما در حال پیشرفت هستیم.”

با این حال منابع دیپلوماتیک می گویند، اختلاف دو طرف در باره زمان برداشتن تحریم ها و دسترسی به تاسیسات اتمی ایران هنوز حل نشده. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در این باره گفته، نود درصد توافق روی متن سند نهایی حاصل شده. مهلت گفتگوها برای دستیابی به توافق نهایی، ۵ روز قبل پایان یافت و دو طرف برای یک هفته دیگر آن را تمدید کردند. مذاکره بین ایران و گروه ۵ جمع یک شامل امریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا به اضافه آلمان ادامه دارد.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *