قیس “خزعلی” از سیاست دوگانه امریکا علیه وله داعش سخن گفت

قیس خزعلی، رهبر یکی از گروه‌های عمده‌ی نظامی در عراق که نقش فعالی در مبارزه با داعش دارد، می‌گوید امریکا خواهان حل بحران داعش نیست، بلکه می‌خواهد این بحران را به سود اهداف منطقه‌ای‌اش مدیریت کند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” به نقل از خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته که قیس خزعلی، رهبر گروه نظامی عصائب اهل حق، استراتژی ائتلاف ضد داعش به سرکردگی امریکا را خواستار شد. آقای خزعلی در عین حال واشنگتن را به عدم مبارزه علیه گروه‌های تروریستی متهم کرد.

خزعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت که ائتلاف علیه داعش به خاطر برنامه‌ی امریکا برای تغییر نقشه خاورمیانه، ناکام شده است.

(قیس خزعلی – رهبر گروه عصائب اهل الحق MIDEAST-CRISISIRAQ-KHAZALI)

” ما باور داریم که ایالات متحده امریکا نمی‌خواهد بحران حل شود؛ اما می‌خواهد بحران را مدیریت کند. امریکا نمی‌خواهد

داعش از بین برود، می‌خواهد از داعش بهره‌برداری کند تا به اهدافش در عراق و منطقه دست یابد. پروژه امریکا در عراق تقسیم منطقه است.”

” پروژه امریکا در عراق، تقسیم منطقه است. مرزبندی دوباره کشورها، متفاوت از پروژه سایکِس – پیکوت. شکل‌بندی‌های فرقه‌ای و قومی در راستای توجیه وجود یک کشور مذهبی. موجودیت کشور اسرائیل و یهودی.”

موافقت‌نامه سایکس-پیکو توافقی سری میان بریتانیای کبیر و فرانسه بود که در ماه می ۱۹۱۶ در خلال جنگ جهانی اول و با رضایت روسیه برای تقسیم امپراتوری عثمانی منعقد شد. این توافق‌نامه به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه و بریتانیا منجر شد.

خزعلی علاوه کرد که ائتلاف به سرکردگی امریکا آنطور که وعده داده‌بود حملات هوایی را افزایش بدهد، عمل نکرده و این حملات ناکام شده.

(قیس خزعلی – رهبر گروه عصائب اهل الحق MIDEAST-CRISISIRAQ-KHAZALI)

” ۱۶ مورد یورش، نه حمله هوایی، در دو کشور عراق و سوریه. این رقم در یک سال افزایش نیافته. آیا این جدی بودن ائتلاف امریکایی را ثابت می‌کند؟!”

به گزارش خبرگزاری رویترز، عصائب اهلِ حق همراه سپاه بدر، کتائب حزب‌الله و حَشیدُ الشَّعَبی جزو گروه‌های نظامی پیشرو هستند که در حال جنگ علیه داعش‌اند. عمده‌ی نیروهای این گروه‌های نظامی را غیرنظامیان داوطلب تشکیل می‌دهد.

بعد از آنکه اردوی عراق از هم پاشید، حَشیدُ الشَّعَبَی قدرت‌مندترین گروه نظامی است که خلا امنیتی در عراق را پر کرده است.

با این حال، آقای خزعلی می‌گوید که حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق از سوی امریکا تحت فشار بوده که حضور نیروهای مردمی را در برخی از مناطق از جمله ولایت انبار محدود سازد.

(قیس خزعلی – رهبر گروه عصائب اهل الحق MIDEAST-CRISISIRAQ-KHAZALI)

” امریکایی‌ها به ما اعتماد ندارند. چرا که در زمان اشغال، ما در برابر آن‌ها مقاومت کردیم. صادقانه بگویم. ما با نخست‌وزیر شخصا صحبت کردیم و از او پرسیدیم که واقعا نیازی به حملات هوایی امریکا هست، زمانی‌که اعتماد و هماهنگی زمینی نیست؟ حملات هوایی زمانی موثر است که نیروهای زمینی پیشرفت داشته باشند. “

عملکرد امریکا و ائتلاف تحت مدیریت این کشور در برابر داعش، تاکنون سئوال‌ها و انتقاداتی را در پی داشته. چند ماه پیش عدم واکنش این ائتلاف علیه نیروهای داعش که وارد ولایت انبار شد، انتقادات زیادی را علیه امریکا مطرح کرد. منتقدین به این نظرند که در حال حاضر، هدف، از بین بردن داعش نیست، بلکه مدیریت بحران داعش است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *