امریکا سیاست هند و چین در قبال افغانستان را ستود

وزارت خارجه امریکا، باستایش از نقش سازنده هند درقبال افغانستان از چین می خواهد تا راه هند را در افغانستان دنبال کند. جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت، کشورش می خواهد، تمام منطقه به خصوص چین برای برقراری امنیت و ثبات در افغانستان تلاش کنند.

وزارت خارجه امریکا، نقش هند در قبال صلح و ثبات در افغانستان را سازنده تصیف کرده و از چین هم خواسته که همانند هند، در افغانستان نقش مثبت ایفا نماید.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت،”هند در افغانستان نقش سازنده ای در چندین سال گذشته داشته است وحالا، ایالات متحده انتظار دارد که چین هم نقش مشابه این کشور را در افغانستان ایفا کند

هند تا حالا حدود دو میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده و در بخش های بازسازی در کشور نقش داشته است.

چین هم در دوره جدید نقش فعال تری در قبال افغانستان داشته و در این اواخر میزبان گفتگوهای غیررسمی طالبان و حکومت افغانستان بود. این کشور همچنین در بخش سرمایه گزاری در افغانستان فعالیت داشته و در معدن مس عینک لوگر سرمایه گزاری کرده است.

اگرچند که وزیرمعادن امضای این سرمایه گزاری را به نفع کشور نمی داند اما اخیرا گزارشی منتشر و در ان گفته شد که با پاکسازی مرحله سوم ماین روبی از ساحه این معدن، زمینه برای اجرای فعالیت شرکت چینی در این معدن فراهم می گردد.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *