جنبش روشنایی در جمعه‌ی هفته‌ی آینده دوباره به‌سرک می‌آید

بدنبال تظاهرات میلیونی در کابل که به جنبش روشنایی مسما شد، شورای عالی مردمی برگزار کننده این تظاهرات اعلام کرده است که دومین گردهمایی مردمی را به روز جمعه آینده (ششم جوزا) در “مصلی شهید مزاری” در غرب کابل برگزار می کند.

علاوه بر تظاهرات گسترده در کابل در ولایات هرات، غزنی، بلخ، بامیان، دایکندی، غور و میدان وردک نیز مردم به حمایت جنبش روشنایی اعتراض کردند
این شورا امروز با انتشار اعلامیه از حضور گسترده مردم در تظاهرات روز دوشنبه (۲۷ ثور) قدردانی کرده و همزمان از مردم خواسته که در دومین گردهمایی حضور به هم رسانند.
در اعلامیه گفته شده است: “مبارزه جنبش روشنایی، یک مبارزه انسانی بر ضد تبعیض و بی عدالتی است. یقین داریم که این مبارزه عدالت طلبانه سیمای تاریخ سیاسی افغانستان را تغییر خواهد داد. از این جهت راه پیشرو، چندان هموار نخواهد بود و یک شبه طی نخواهد شد.”
شورای عالی مردمی در حالی از آمادگی ها برای برگزاری دومین گردهمایی خبر می دهد که رییس جمهور محمد اشرف غنی، پروسه اجرایی خط برق توتاپ را متوقف اعلام کرد و همزمان کمیسیونی را برای بررسی مسیر های بامیان و سالنگ برای انتقال این خط برق تشکیل داد.
در فرمان آقای غنی گفته شده است که کمیسیون ده روز فرصت دارد تا نتایج بررسی های شان را به ریاست جمهوری گزارش دهد.
معترضان اما می گویند که این تصامیم کافی نیست و آنها خواهان ملغا شدن فیصله کابینه در باره تغییر مسیر این خط برق از بامیان به سالنگ شده اند.
استیضاح رهبران حکومت در نشست های بین المللی
اسدالله سعادتی، نماینده مجلس و از اعضای شورای عالی مردمی اعلام کرده که این شورا امروز (چهارشنبه) در کابل جلسه داشت و تصامیمی مشخصی را اتخاذ کرده است.
به گفته آقای سعادتی که در اعلامیه این شورا نیز به آن اشاره شده قرار است نشست های بین المللی که در آن رهبران حکومت وحدت ملی حضور دارند، با صدای اعتراض و عدالت خواهی مردم همراهی شود.
در اعلامیه آمده است “از هواداران جنبش روشنایی در خارج کشور، همچنان تقاضا می کنیم که در اکثریت کشورهای مهم غربی، در سایر سفرهای رسمی رییس جمهور و رییس اجراییه، با تشکیل گردهمایی های اعتراضی، صدای عدالت خواهی جنبش روشنیایی را همچنان در سطح جهان پرطنین تر سازند.”
در اعلامیه به دو نشست مهم بین المللی ورسا و بروکسل اشاره شده و از معترضان خواسته شده که این کنفرانس ها را برای رهبران حکومت وحدت ملی به استیضاح تبدیل کنند.
این در حالیست که نشست محمد اشرف غنی در مرکز تحقیقاتی موسوم به روسی در لندن با اعتراض های چند شرکت کننده به همراه بود که حتی منجر به برخورد فیزیکی میان محافظان رییس جمهوری با یک معترض شد.
معترضان این وضعیت را یک سرخوردگی برای رییس جمهوری می خوانند که به گفته آنها با پیاده کردن سیاست های تبعیض آلود و با عدم در نظر گرفتن عدالت در پروژه های توسعه ای ولایات مانند بامیان، نورستان، دایکندی، غور و چندین ولایت را در محرومیت مطلق قرار داده است.
علاوه بر تظاهرات گسترده در کابل در ولایات هرات، غزنی، بلخ، بامیان، دایکندی، غور و میدان وردک نیز مردم به حمایت جنبش روشنایی اعتراض کردند.
افغانستانی های مقیم بریتانیا، کانادا، سویدن، آلمان، اتریش، استرالیا و جاپان نیز تظاهرات به حمایت جنبش مردمی برگزار شد.
رهبران معترضان هشدار دادند که تا برآورده نشدن خواسته های شان دست از اعتراض و تظاهرات نخواهند کشید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *