روز های بد برای اقتدار اردوغان در ترکیه

مسلم دوغان، وزیر توسعه و علی حیدر کُنچا، وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت موقت ترکیه دیروز استعفا کردند. استعفای این دو وزیر کُرد حاکی از آن است که تنش بین اپوزیسیون کُرد و حزب حاکم عدالت و توسعه افزایش یافته است.

این دو نفر که از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها هستند پس از بحث در مورد تروریسم در جلسه این هفته کابینه در آنکارا، پایتخت ترکیه از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی خصوصی اِن‌تی‌وی به نقل از بیانیه دفتر احمد داوود اوغلو،  نخست وزیر ترکیه اعلام کرد وی استعفای این دو وزیر را پذیرفته و بلافاصله جایگزین آنها را تعیین خواهد کرد.

کُنچا و دوغان به دلیل انتقادات صریح خود از حزب عدالت و توسعه چهره‌هایی شناخته شده هستند. این دو اولین سیاستمداران طرفدار کُردها هستند که در کابینه ترکیه حضور داشته‌اند. انتصاب آنان در پی کسب  ۱۳درصدی آرای انتخابات پارلمانی ماه جون توسط حزبشان صورت گرفت.

حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۰۲ نتوانست در انتخابات پارلمانیِ رای کافی را برای تشکیل دولت تک‌حزبی به دست آورد. این حزب برای تشکیل یک دولت ائتلافی با احزاب مخالف مذاکره کرد اما به نتیجه‌ای نرسید.

در پی شکست این مذاکرات، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شد و نخست وزیر این کشور را مأمور تشکیل دولت موقت کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *