برف حمله بر شفاخانه دکتران بدون مرز در کندز از این بام به آن بام انداخته می شود

حمله برشفاخانه داکتران بدون مرزهمچنان در هاله ای از ابهام است؛ در حالیکه مسئولان این نهاد ادعاها مبنی بر هدف گرفتن جنگجویان مخالف در این شفاخانه را خنده دار می دانند، فرمانده عمومی ناتو دیروز در سنای امریکا گفته که ما هرگز مراکز صحی حفاظت شده را عمدا مورد حمله قرار نمی دهیم.”

مسئولان در سازمان داکتران بدون مرز می گویند موقعیت شفاخانه انها در قندوز با نیروهای مخالفان و نیروهای ایتلاف و افغان در میان گذاشته شده بود و بنابراین، اگر دلایل این حمله روشن نگردد، این حمله مصداق جرایم جنگی خواهد بود.

” موقعیت شفاخانه به همه معلوم بود و ما آنها را در جریان گذاشته بودیم، هم با نیروهای مخالفان و هم نیروهای ائتلاف و افغان هماهنگ کرده بودیم. شفاخانه چهار سال اینجا است و تقریبا همه این را می دانند. دلایل حمله بر این شفاخانه اگر روشن نشود، این حمله مصداق جرایم جنگی است.”

در همین حال جنرال جان کمپبل تایید می کند که این حمله در حلقه فرماندهی نیروهای امریکایی قرار گرفته اما اوتاکید می کند که هرگز مراکز صحی و حفاظت شده را عمدا هدف قرار نمی دهند

” تصمیم اینکه حمله هوایی صورت گیرد، در حلقه فرماندهی نیروهای امریکایی گرفته شده، یک شفاخانه اشتباها هدف قرار گرفت. ما هرگز مراکز صحی حفاظت شده را عمدا مورد حمله قرار نمی دهیم.”

اما رئیس بخش عملیاتی داکتران بدون مرز، ادعاها در باره حضور جنگجویان در این شفاخانه را مضحک دانسته وآن را دور از واقعیت می داند

” این ادعای آنها که جنگجویان را هدف قرار داده اند، مضحک و با واقعیت ها مطابقت ندارد. کارمندان ما هیچ درگیری را در محوطه شفاخانه ندیده اند، ساختمان شفاخانه دارای احاطه است و محافظین امنیتی و جود داشتند. تنها بیماران و کارمندان در داخل بودند و تنها آنان کشته و زخمی شده اند.

اقای نیکولای، تحقیق در این باره را از این جهت مهم می داند که بر یک مرکز بشردوستانه حمله شده و بگفته او، این حمله تنها به شفاخانه کندز و سازمان داکتران بدون مرز صورت نگرفته. او می گوید، این حمله بسیار بزرگ است، چون شفاخانه سرگرم فعالیت بشردوستانه بوده و زخمی های جنگ در نزدیک خط مقدم را مداوا می نموده.

رئیس عملیات این نهاد تاکید می کند که کنوانسیون جنیوا باید از این شفاخانه حمایت کند و اگر این کنوانسیون ها از سوی طرف های درگیر برسمیت شناخته نمی شود، ما و همه نهادهای بشردوستانه با مشکل بزرگی در زمینه فعالیت خود روبرو می شویم.

از این رو تحقیقات مستقل و بی طرفانه ضروری است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *