سرتاج عزیز: اسلام آباد برای همکاری در مذاکرات صلح افغانستان آماده است

مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان در ارتباط با همکاری میان دولت های امریکا و هند، از امریکا خواسته کاری نکند که باعث برهم زدن توازن قوا بین پاکستان و هند شود و در نتیجه ثبات منطقه با خطر روبرو شود. او همچنین گفته: اسلام آباد برای همکاری در مذاکرات صلح افغانستان آماده است.

در آستانه سفر نواز شریف نخست وزیر پاکستان به امریکا، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور خارجی او گفته: نواز شریف در این سفر از جمله در باره روابط و همکاری میان امریکا و هند، گسترش همکاری تجاری میان امریکا و پاکستان و مسائل افغانستان با مقام های امریکایی گفتگو خواهد کرد. سرتاج عزیز در مصاحبه با بخش اردوی بی بی سی در ارتباط با همکاری میان دولت های امریکا و هند در زمینه های سیاسی، اقتصادی و نظامی، گفت: امریکا می تواند در زمینه های مختلف با هند همکاری کند، اما نباید کاری کند که موجب برهم زدن توازن استراتژیک و سنتی در منطقه جنوب آسیا شود. او گفت: این عدم توازن می تواند ثبات منطقه را با خطر روبرو کند. وی در مورد تمدید زمان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان گفت: اسلام آباد از هر اقدامی که باعث تحکیم ثبات افغانستان شود، استقبال می کند. سرتاج عزیز از آمادگی کشورش برای همکاری در مذاکرات صلح افغانستان نیز خبر داده و گفت، اگر دولت افغانستان بخواهد، ما حاضریم در این زمینه همکاری کنیم.

نیروهای ارتش سوریه پس از نبردهای شدید با شورشیان در اطراف حلب پیشروی کرده و کنترل مناطقی را از دست آنان پس گرفتند. همزمان گزارشها از سوریه حاکی است که یک فرمانده ارشد القاعده و استراتژیست این گروه در سوریه در حملات هوایی نیروهای خارجی کشته شده.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که تحولات جنگ در این کشور را گزارش می دهد، گفته: نیروهای دولتی سوریه که عملیات در اطراف حلب را روز جمعه آغاز کردند، به پیشروی های دست یافته و کنترل بعض مناطق را از دست گروه های شورشی از جمله داعش خارج کرده

اند. نیروهای سوری که از پشتیبانی هواپیماهای روسی برخوردارند، در جنوب حلب پیشروی کرده اند و در شرق حلب نیز به یک پایگاه نظامی نزدیک شده اند.

شبکه تلویزیون لبنانی المنار گفته: نیروهای سوری و حزب الله چندین روستا را از تصرف شورشیان خارج کرده اند. ارتش سوریه همزمان در ولایت شمالی حمص، حما و ادلب نیز عملیات های را علیه شورشیان آغاز کرده است.

در همین حال گزارشها حاکی است، یک فرمانده مهم القاعده و استراتژیست این گروه در سوریه کشته شده. منابع جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه تایید کرده که صنف النصر در حمله هوایی در شهر دونا همراه با دو عضو دیگر این گروه کشته شده. این گروه اما نگفته که حمله هوایی توسط جنگنده های روسی یا امریکایی انجام شده. دیدبان حقوق بشر سوریه گفته: این فرمانده القاعده شهروند سعودی و نام اصلی او عبدالمحسن عبدالله ابراهیم بوده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *