قالین افغانستان به بازار خارج، مستقیم راه پیدا کرد

با امضای تفاهمنامه انتقال قالین افغانی به خارج کشور، از این پس تولیدات قالین کشور مستقیما از داخل کشور به کشورهای جهان انتقال داده می شود

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن” این تفاهمنامه امروز بین اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالین کشور و یک شرکت هوایی ترکی امروز به امضاء رسید. گفته می شود که در گذشته حدود ۸۵ درصد قالین از راه پاکستان و آدرس این کشوربه خارج صادر می شد.

ازاین پس، قالین افغانی بدون واسطه ومستقیما از داخل کشور به کشورهای خارجی صادر میشود. امضای نقل و انتقال قالین افغانی از طریق هوایی، امروز در کابل با یک شرکت هوایی ترکیه به امضا رسید.

گفته شده در گذشته بیش از ۸۵ درصد قالین کشور، از راه پاکستان و آدرس این کشور به دیگر کشورها صادر میشد، اما اکنون تولیدکنندگان داخلی میتوانند قالین خود را مستقیما توسط این شرکت هوایی و در مدت زمانی نهایتا ۷۲ ساعت به اقصی نقاط جهان صادر کنند.

همایون رسا، وزیر تجارت و صنایع، در این مراسم از سکتورقالین بعنوان دومین سکتور تولید کننده شغل یاد کرد و آنرا منبع مهمی برای امرار معاش مردم دانست.

احمد ضیا سید خیلی، رئیس تنظیم امور تشبثات کوچک و متوسط نیزمیگوید، صادرات قالین به خارج در چند سال اخیر کاهش یافته. وزیر تجارت اما میگوید؛ با امضای این تفاهمنامه، میزان صادرات قالین به خارج از کشورافزایش می یابد.

تولید کنندگان قالین نیز از امضای این تفاهمنامه استقبال کرده ومیگویند:

براساس آمارهای موجود، هم اینک بیش از یک میلیون نفر درکشور در بخش تولید قالین فعالیت دارند. نبود جای و مکان، موانع صادراتی و نبود امکانات شستشو و قیچی قالین، از عمده مشکلات تولیدکنندگان گفته میشود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *