نبیل؛ دلایل کنار رفتنش را رسانه‌ای کرد

رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در نامه‌یی که به خاطر استعفایش به رییس جمهور نوشته گفته‌است به دلیلی که شرایط بالایش تحمیل شده و زمینه‌های کاری‌اش نیز محدود شده استعفا کرده‌است.

او در نامه‌اش نوشته‌است در چندسال گذشته علی الرغم مداخلات صریح کشورهای مغرض، به ویژه پاکستان در امور داخلی افغاسنتان که منتج به ناامنی‌های شدید در کشور گردیده‌است؛ ولی پیش‌رفت‌های قابل ملاحظه هم منحیث دست‌آوردهای حکومت‌های انتخابی پا به عرصۀ وجود گذاشتند که حفظ و بقای آن مستلزم تلاش‌های فراوان دولت‌مردان بوده‌است.

آقای نبیل گفته‌است که در مدت مسؤولیتش تلاش کرده تا جهت ملی‌سازی و ارتقای ظرفیت ریاست عمومی امنیت ملی تمرکز نماید و هم‌چنان این نهاد را از گرایشات سیاسی و قومی به دور نگه دارد.

او اما در قسمت پایانی نامه‌اش نوشته‌است متاسفانه در جریان چندماه گذشته برعلاوۀ این‌که با بعضی پالیسی‌ها هم‌نظر نبودم، شرایط طوری بالایم تحمیل گردید که زمینه‌های کار برایم محدود گردید.

نبیل در ادامه گفته‌است فضای اعتماد کاری به دلایل مختلف آن‌قدر مکدر گردیده که منجر به فشارهای بی‌حد و حصر و هم‌چنان مطالبۀ متواتر شما(رییس جمهور) به طور شفاهی در زمینۀ کناره‌گیری‌ام از این پست گردید.

نبیل پنج روز پیش، پس از آن‌که نشست قلب آسیا با حضور رییس جمهور غنی در پاکستان بر گزار شد، با انتقاد از عمل‌کرد رییس جمهور غنی در آن نشست از مقامش کناره‌گیری کرد.

CV3LzsRWIAAvuhr - Copy

مجلس نماینده‌گان افغانستان پیش از این گفت که باید دلیل اصلی استعفای رحمت‌الله نبیل مشخص شود.

هرچند شایعاتی وجود داشت مبنی بر این‌که حکومت نبیل را به خواست کشورهای بی‌گانه مجبور به کناره‌گیری کرده و پارلمان نیز نسبت به این مسئله واکنش تندی داشت ولی رییس جمهور غنی گفت این در هر حکومت یک امر معمول است و هرکسی که این مسئله را به استخبارات بیرونی پیوند می‌دهد، خاین ملی است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *