افغانستان؛ عقب‌مانده‌ترین کشور جهان

در تازه ترین گزارش برنامه انکشافی سازمان ملل “یو ان دی پی” افغانستان در میان ۱۸۸ کشور در جایگاه ۱۷۱ قرار گرفته و در قارهء آسیا، از ابعاد توسعه انسانی، عقب مانده ترین کشور برگزیده شده و ۱۷ کشوری که عقب مانده تر از افغانستان بررسی شده اند در قاره افریقا موقعیت دارند.

به گزارش” شبکه تلویزیونی تمدن “برنامه انکشافی سازمان ملل “یو ان دی پی” دوشنبه گزارش سالیانه توسعه بشری جهان را نشر نمود. در این گزارش شاخص های توسعهء انسانی (صحت، آموزش، اشتغال، عاید، آزادی سیاسی و مدنی) در ۱۸۸ کشور بررسی شده و بر اساس آن در چهار کتگوری رده بندی شده اند.

افغانستان در کتگوری کشورهای کمتر توسعه یافته ش قرار دشته و در رده بندی جهانی، جایگاه ۱۷۱ را گرفته است و کشورهای همسایه افغانستان در کتگوری کمتر توسعه یافته پاکستان (۱۴۷)، در کتگوری توسعه یافته جمهوری اسلامی ایران (۷۰) و جمهوری خلق چین (۴۰)، و در کتکوری میان توسعه یافته تاجکستان (۶۹) است.

کشور ناروی در رده بندی جهانی جایگاه نخست را داشته و آسترالیا، سویس و هالند به ترتیب مقام های دوم، سوم و چهارم را از آن خود کرده اند و کشورهای افریقایی نیجر، جمهوری افریقای مرکزی و ایریتریا در قعر فهرست توسعه انسانی جا گرفته اند.

این در حالیست که با بیرون شدن ده ها هزار نظامی خارجی و شدت یافتن خشونت های مسلحانه در افغانستان، به طور عمومی، شرایط برای توسعه شهروندان این کشور دشوارتر شده است و شاخص های توسعه انسانی افغانستان در مقایسه با یک سال پیش دو ممیز اُفت داشته است. در رده بندی این گزارش در سال ۲۰۱۳ افغانستان جایگاه ۱۶۹ را داشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *