کابل و اسلام‌آباد به‌شدت لرزید

زمین لرزه ای به شدت ۶٫۶ درجه ریشتر شرق افغانستان و بخش هایی از پاکستان و هند را تکان داد. این زمین لرزه ساعت ۲:۵۸ به وقت محلی رخ داد. جزئیاتی از تلفات و خسارات این زلزله تاکنون به کابل مخابره نشده است.

مرکز زمین شناسی امریکا شدت این زمین لرزه ۶٫۶ درجه اندازه گرفته است؛ این در حالی است که عارف الله، یک مقام پاکستانی گفته است که شدت آن ۷٫۱ درجه بوده است. مرکز مطالعات زمین شناسی آلمان “جی اف زد” شدت زمین لرزه را ۶٫۵ درجه تعیین کرده است.

رشته کوه های هندوکش افغانستان روی خط گسل، محل تقاطع دو صفحه هند و اوروسیا قرار دارد. هرازگاهی به دلیل لغزیدن صفحات زمین در این منطقه، زمین لرزه پدید می آید.

ماه اکتوبر سال گذشته میلادی زمین لرزه ای به شدت ۷٫۵ درجه مناطقی از افغانستان و پاکستان را لرزاند که در نتیجه آن کم از کم ۴۰۰ تن کشته شدند.

مرکز جئولوژی امریکا گفته است که مرکز این زمین لرزه ۲۸۲ کیلومتری شمال شرق کابل و در عمق ۲۱۰ کیلومتری زمین بوده است.

تاکنون از تلفات یا خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی در دست نیست. شدت این زلزله در پاکستان به حدی بوده که مردم اسلام آباد، پایتخت به جاده ها برآمده اند.

تلویزیون های محلی نشان می دهند که مردم در حال مناجات در ملاء عام هستند. تکانه این زمین لرزه حتا در دهلی نو، پایتخت هند نیز حس شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *