تلاش چین برای عضویت افغانستان در سازمان شانگهای

چین از کشورهای عضو سازمان منطقه‌یی هم‌کاری‌های شانگهای می‌خواهد تا عضویت دایمی افغانستان را در این سازمان بپذیرند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “تواب غورزنگ، سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان  در یک نشست خبری مشترک با سخن‌گویان ریاست جمهوری و ریاست اجرایی در کابل گفت که محمد حنیف اتمر، مشاور امنیتی رییس جمهور در سفرش به چین با مقام‌های چینایی دیدار و گفت‌گو کرده‌است.

حنیف اتمر در سه مورد کمک‌های توسعه‌یی چین و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان، روند صلح و عضویت افغانستان در سازمان هم‌کاری‌های شانگهای با مقام‌های چینایی صحبت کرده‌است.

آقای غورزنگ خاطرنشان ساخت که چین پیش‌نهاد افغانستان را پذیرفته و تلاش می‌کند تا افغانستان در چوکات دایمی سازمان شانگهای قرار گیرد و هم‌چنان این کشور موافقه کرده تا دیگر اعضای این سازمان هم عضویت دایمی افغانستان را بپذیرند.

افغانستان از چندسال به این‌طرف به عنوان عضو ناضر در سازمان هم‌کاری‌های شانگهای حضور دارد و پیش از این رییس جمهور غنی نیز خواهان عضویت دایمی در آن شده بود.

به گفتۀ غورزنگ مشاور امنیت ملی رییس جمهور در مورد روند صلح هم با وزیر خارجه و دیگر مقام‌های چینایی دیدار و گفت‌گو کرده‌است.

آقای اتمر گفته‌است که مردم افغانستان با کسانی که دست به اعمال تروریستی می‌زنند صلح نمی‌کنند بل قوت‌های مسلح فعلا در جنگ هستند و از مردم دفاع می‌کنند.

چین یکی از چهار طرف دخیل در نشست‌های چهارجانبۀ هم‌آهنگی صلح افغانستان است؛ هرچند این نشست‌ها نتیجۀ ملموسی نداشته و پس از رد گفت‌گو با حکومت افغانستان و اعلام عملیات بهاری طالبان، درگیری‌ها نیز افزایش یافته‌است.

هم‌چنان بیجنگ برخی از پیش‌نهادات دیگر کابل در مورد تجهیز نیروهای افغان، به ویژه سپردن شماری از تجهیزاتی که وعده داده بود را در جریان بازدید اتمر پذیرفته و در زمینه توافق کرده و در مورد انتقال آن به افغانستان نیز معلومات داده‌است.

این در حالی‌ست که چندی پیش فان فونگ هوی، رییس ستاد ارتش چین طی سفری به کابل در دیدار با رییس جمهور غنی از کمک ۷۳ ملیون‌دالری کشورش به نیروهای امنیتی و بخش نظامی افغانستان خبر داده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *