دولت و التزام اصلاح نظام انتخاباتی

روند اصلاحات نظام انتخاباتی بسیار مهم است و در صورتی که این اصلاحات صورت نگیرد، حکومت قادر نخواهد شد انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را در وقت معین آن برگزار کند.

اعضای دیدبان انتخابات کشور در یک نشست خبری بر اصلاحات در نظام انتخابات تاکید کردند.

جانداد سپین‌غر در این نشست گفت که اگر در اصلاحات وقت‌کشی صورت می‌گیر از یک‌طرف تدویر انتخابات آینده ناممکن می‌شود و از طرف دیگر اصلاحات بنیادی و فراگیر که مردم می‌خواهند، ناممکن می‌شود.

آقای سپین‌غر یادآوری کرد کسانی که کمیسیون‌های کنونی انتخابات را حمایت می‌کنند نمی‌خواهند اصلاحات انتخاباتی تطبیق گردد، روابطی با کمشنران این کمیسیون‌ها ایجاد کرده‌اند و می‌خواهند در پارلمان آینده افرادشان را داشته باشند.

به گفتۀ او این افراد هم در ریاست جمهوری و هم در ریاست اجرایی حضور دارند و کوشش می‌کنند روند اصلاحات را به کندی مواجه کنند تا کمیسیون‌های کنونی به جای خود بمانند و با ظرفیت کنونی و کمیسیون‌های فعلی یک تجربۀ ناکام انجام شود.

سپین‌غر افزود که منفعت چنین امری به کسانی خواهد بود که علیه اصلاحات انتخاباتی هستند و بازنده‌گانش مردم افغانستان و نهادهای مدنی خواهند بود.

هرچند ریاست جمهوری و ریاست اجرایی به آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی تاکید می‌کنند اما این موضوع از حدود دوسال ایجاد حکومت وحدت ملی به این‌طرف تطبیق نشده‌است.

رهبران حکومت وحدت ملی در جریان تشکیل این حکومت به دلیل تقلب و تنش‌هایی که در انتخابات سال ۱۳۹۳ صورت گرفت، اصلاح نظام انتخاباتی را یکی از اصل‌های این توافق‌نامه قرار دادند.

هرچند سال گذشته کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی و پس از آن کمیتۀ گزینش کمشنران کمیسیون‌های انتخاباتی نیز ایجاد گردید اما این کمیته به دلایل گوناگون کارش به تاخیر مانده‌است.

سال گذشته پارلمان افغانستان نیز فرمان تقنینی رییس جمهور در قانون انتخابات را که اصلاح نظام انتخاباتی بخشی از آن بود رد کرد و اکنون زمزمه‌هایی در مورد تعدیل این قانون وجود دارد ولی هنوز خبری از آن نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *