یک میلیون طفل در کشور معتاد مواد مخدر

دود یک میلیون طفل در افغانستان به مواد مخدر معتاد اند

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان میگوید که در سال روان، در بیش از ۲۰۰۰۰۰ هکتار زمین در سراسر کشور، کوکنار زرع شده است. سال گذشته، مساحت کلی کشتزار های کوکنار در افغانستان، ۱۸۳۰۰۰ هکتار تخمین شده بود.

طبق آمار ارایه شده از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر، امسال در ۲۰ ولایت افغانستان کوکنار کشت شده و بیشترین کشتزار های کوکنار، در ولایات هلمند، کندهار، و ارزگان وجود دارند. با اینهم، محمد حنیف دانشیار سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که ۱۴ ولایت، عاری از کشت کوکنار حفظ شده و ۲۳۰۰ قاچاقبر مواد مخدر نیز بازداشت شده اند.

همزمان با فرارسیدن بیست و ششم جون، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان با پخش پیامی، کشت، تولید، و قاچاق مواد مخدر را یک معضل ملی خوانده است. او همچنان ابراز امیدواری کرده که جهان، افغانستان را در کار مبارزه با مواد مخدر تنها نگذارد.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز می گوید که حکومت وحدت ملی در تلاش مبارزه جدی با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر است و از همین رو یک مرکز ویژه عدلی و قضایی در این باره ایجاد کرده تا دوسیه های متهمان به موقع به نهادهای مربوطه برای رسیدگی فرستاده شود.

ارقام تکان دهنده

بر اساس ارقام ارایه شده، حدود سه و نیم میلیون نفر در افغانستان به مواد مخدر معتاد بوده، و ۸۰۰۰۰۰ زن و یک میلیون طفل نیز شامل این معتادین اند. ارقام ذکر شده نشان میدهد که یک رقم بلند نفوس افغانستان (%۱۱،۱) به مواد مخدر معتاد می باشند.

در حال حاضر، در افغانستان تنها ۱۱۰ مرکز درمان معتادین وجود داشته که بزرگترین آن در کابل بوده و ظرفیت نگهداری ۱۵۰۰ معتاد را دارد.

با این حال، ارزش مواد مخدر افغانستان ۷۰ میلیارد دالر در یک سال گفته میشود که از این مقدار تنها ۱.۵ میلیارد دالر آن به شبکه های داخلی قاچاق مواد مخدر و دهقانان افغان می رسد. طالبان نیز همه ساله به ارزش ۵۵۰ میلیون دالر از کشت و تولید مواد مخدر عشر و ذکات جمع آوری می کنند و گفته می شود که بخشی از این پول ها در خرید جنگ افزار برای جنگ با دولت افغانستان، مصرف می شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *