دیدار نیکلسون و شریف در پیوند با افغانستان

قومندان نیروهای امریکایی در افغانستان و رییس ستاد ارتش پاکستان در دیدار دوجانبه گفت‌گوهای صلح افغانستان را به بحث گرفتند.

گزارش‌های می‌رسانند که جنرال جان نیکلسون و جنرال راحیل شریف در مورد ازسرگیری هم‌کاری‌ها با روند صلح افغانستان گفت‌گو کرده‌اند.

دو طرف در حالی در مورد روند گفت‌گوهای صلح صحبت کرده‌اند که در حال حاضر حکومت افغانستان هیچ اراده‌یی برای ازسرگیری این روند ندارد.

در هفته‌های گذشته هارون چخانسوری، سخن‌گوی رییس جمهور به رسانه‌ها گفت که حکومت تصمیم ندارد گفت‌گوهای صلح از سر گرفته شود.

از سویی، حکومت افغانستان ظاهرا خواهان عملی‌شدن تعهد پاکستان مبنی بر هدف‌قراردادن هراس‌افگنان در خاکش بر اساس توافقی که در نشست‌های چهارجانبۀ هم‌آهنگی صلح صورت گرفته بود، می‌باشد.

در نشست‌های ناکامی که میان حکومت افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در مورد هم‌آهنگی گفت‌گوی صلح طی چندماه صورت گرفت، چهار طرف به توافق رسیدند که در صورت حاضرنشدن طالبان به میز گفت‌گو از تمام ابزار علیه این گروه کار خواهند گرفت اما سپس پاکستان از این تعهد سر باز زد.

رییس جمهور غنی نیز پیش از این تاکید کرده بود که حکومت هیچ توقعی از پاکستان به خاطر حاضرکردن طالبان به میز گفت‌گو ندارد و این کشور باید آنان را در خاکش هدف قرار دهد ویا هم به دولت افغانستان بسپارد.

از موارد دیگری که جنرال نیکلسون و راحیل شریف در مورد آن گفت‌گو کرده‌اند مدیریت مرزی و مبارزه با تروریزم بوده و هم‌چنان راحیل شریف گفته‌است که خواهان برگشت سه ملیون پناهندۀ افغان در پاکستان به کشورشان هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *