طالبان در جنگ هلمند کماندو فرستاد

حضور نیروی کماندوی طالبان در هلمند، نیرو های امنیتی کشور را با آزمون مواجه ساخته اند.

به گزارش اسوشیتد پرس حضور این کماندو ها نشان میدهد که طالبان برای برابری با اردوی ملی افغانستان که تخصصی شده میرود، خود را آماده ساخته اند.

برای طالبان، ولایت هلمند یک مرکز حیاتی میباشد. بر علاوه این که از نظر قومی با باشنده گان پشتون هم سویی دارند، این ولایت تولید کننده حداعظم تریاک در افغانستان بوده و مخارج طالبان را در جنگ با حکومت افغانستان، فراهم می کند.

طی چند هفته اخیر، طالبان ساحات بزرگی از این ولایت را تسخیر کرده و حال در تلاش تصرف لشکر گاه مرکز ولایت هلمند میباشند.

مقام های افغان در هلمند می گویند که اردوی ملی با نیروی به مراتب منظم تر و ماهر تر روبرو میباشد. به گفته این مقام ها، طالبان کسانی را به جنگ فرستاده اند که به نظر میرسد عضو کدام واحد کماندو استند و گفته میشود تعداد این جنگجویان به صد ها تن میرسد.

تائید موجودیت این واحد

یک قوماندان طالبان موجودیت همچو واحد بسیار آموزش دیده را تائید کرده است.

این قوماندان ارشد طالبان که به شرط افشا نشدن نامش با اسوشیتدپرس صحبت کرده است گفت که شمار این جنگجویان به حدود سه صد نفر میرسد و نام این واحد سره خیته میباشد.

اطلاعات بیشتری در مورد این واحد طالبان در دست نیست اما مقام های غیر نظامی در هلمند می گویند که رهبری این واحد را حاجی ناصر، قوماندان عملیاتی پیشین طالبان در قندهار و زابل، عهده دار میباشد.

عبدال مجید آخندزاده، رئیس شورای ولایتی هلمند گفت که این گروه بسیار خطرناک، در آغاز به ولسوالی سنگین سوق داده شده و موفقیت شان منجر به توسعه این واحد شده است.

طی شش ماه اخیر طالبان شیوه های جدیدی را در پیش گرفته اند. به طور مثال، در ولایت ارزگان جاده ها را مسدود کردند تا حکومات محلی در شهرک ها و قصبات را در مضیقه کمبود مواد قرار دهند. به این ترتیب آن ها بدون آنکه تلفات شان زیاد شود قلمرو تحت کنترول خود را وسیع تر ساختند.

در ولایت قندهار، جنرال عبدالرازق تائید کرد که این نیروی جدید طالبان وجود دارد. جنرال رزاق گفت که طالبان شیوه های خود را تغییر داده و شدیداً مسلح شده اند.

مهارت واحد های ویژه طالبان

واحد سره خیته، به گزارش اسوشیتدپرس، از نشان زن ها برای حفاظت از جنگجویان در جریان حملات شبانه بر نیرو های حکومتی، استفاده میکنند. با این اقدام، طالبان موفق شده اند در یک شب چندین حمله را بر نیرو های امنیتی افغانستان انجام داده و از جدا شدن جنگجویان خود جلوگیری کرده اند.

آخند زاده گفت این گروه از طالبان در حملات شبانه از عینک های شب بین استفاده میکنند به همین علت میزان حملات شان در شب بیشتر شده است.

در ولسوالی سنگین، کاکو آغا یکی از بزرگان محل گفت این گروه آنقدر ماهر است که فقط چهار تن از آنان قادر شدند تعمیر حکومتی و قوماندانی پولیس را که بیش از ۲۰ منسوب پولیس در آن مستقر بود، تصرف کنند.

تلفات نیرو های امنیتی افغانستان

این در حالیست که شمار تلفات نیرو های امنیتی افغانستان بر اساس گزارش قوماندان های امریکایی افزایش یافته است.

جنرال جان نیکلسون، قوماندان ارشد امریکا در افغانستان ماه قبل گفت که سال قبل شمار تلفات بیست هزار نفر کشته بود و در سال جاری شمار تلفات ۲۰ در صد بلند تر شده است.

کریم اتل عضو شورای ولایتی هلمند گفت که طی چند هفته اخیر صد ها نیروی امنیتی افغانستان در آن ولایت کشته شده است. به گفته اتل از ماه جولای تا حال ۵۸۶ پولیس و سرباز و ۲۵۰ غیر نظامی کشته و یا زخمی شده است.

کریم اتل گفت طالبان کنترول ۸۰ در صد از ولایت هلمند را در دست دارند. او گفت مامورین حکومتی رشوه خور بوده و قادر به اداره این ولایت نمی باشند. به گفته این مقام، نیرو های امنیتی متحد نبوده و هماهنگ عملیات نمی کنند.

مردم هلمند می گویند اگر حکومت اقدامی برای متوقف کردن پیشروی طالبان نکند، آنها مجبور اند برای متوقف کردن جنگ به طالبان بپیوندند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *