کمپاین منع چلش کلدار در ننگرهار

شماری از جوانان ولایت ننگرهار با راه اندازی کمپاین خواهان منع استفاده ازپول کلدار در این ولایت شده اند، پیش از این اما استفاده از کلدار در ولایت های قندهار و هلمند منع اعلام شده بود.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “این جوانان هر چند که تعداد شان اندک هستند اما می گویند که یرای منع کلدار و استفاده از پول افغانی کمپاینی را راه اندازی کرده اند تا مانع مصرف پول پاکستانی در افغانستان شوند.
گفته می شود که در ولایت های ننگرهار، قندهار، هلمند، غزنی و بیشتر ولایت های جنوبی و شرقی افغانستان پول کلدار مروج است و خرید و فروش روزانه به کلدار صورت می گیرد.
جوانان ولایت ننگرهار در حال کمپاین منع کلدار را راه اندازی می کند که پیش از این عبدالرازق قوماندان امنیه ولایت قندهار دستور داده بود که بعد از این نباید در قندهار خرید و فروش با کلدار باشد.
حیات الله حیات والی هلمند پیش از این نیز در نشست خبری در مقر ولایت خطاب به بارزگانان و دکانداران گفت که تا دو هفته دیگر برای شما فرصت داده شده که داد و ستد را با پول افغانی انجام دهید و در غیر آن با متخلفان برخورد قانونی می ‌شود.
در همین حال شماری از جوانان ولایت ننگرهار کمپاینی را برای جلوگیری استفاده از کلدار راه اندازی کرده و خواهان قطع پول پاکستانی در این لایت شده اند.
آنان همچنان نیروهای امنیتی و مقام های محلی در ننگرهار را متهم کرده و می گویند که بی مسوولیتی مسوولان باعث شده است که تاجران و دکان داران در داد وستد شان بجای پول افغانی کلدار پاکستانی استفاده کنند.
در همین حال آگاهان امور اقتصادی به این باور اند که ارزهای خارجی مقداری از بار سیاست پولی کشور را به عهده دارد و استفاده‌ء از آن در حد کم و معین مشکل‌ زا نیست، اما نباید بیش از حد باشد.
این آگاهان گفته ‌اند که با استفاده نکردن از کلدار، اقتصاد پاکستان به یک بارگی به بحران مواجه می‌شود؛ زیرا این کشور چندین برابر بیشتر از نیاز داخلیش کلدار چاپ می‌کند و به افغانستان می ‌فرستد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *