طرح آتش‌بس فرانسه برای جنگ حلب امروز به رای‌گیری گذاشته می شود

فرانسه می‌گوید، شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست امروز (شنبه) روی قطعنامۀ در باره آتش بس در شهر حلب که مسودۀ آن از سوی این کشور تهیه شده، رای گیری می‌کند.

وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید، به خاطراین قطعنامه به شهر نیویارک می‌رود و تلاش می‌کند که این موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند.

ژان مارک آیرو که پس از ملاقات با همتایان امریکایی و روسی خود در یک نشست خبری در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت:

کنفرانس مشترک خبری جان کری وزیر خارجه امریکا و همتای فرانسوی اش ژان مارک آیرو در واشنگتن

“من تا هنوز امیدوارم که این قطعنامه می‌تواند تصویب شود و اجرایی گردد.”

جان کری وزیر امور خارجه امریکا که با همتای فرانسوی خود در این نشست خبری مشترک حضور داشت به خبرنگاران گفت:

“روسیه و سوریه در باره اینکه چرا بر شفاخانه‌ها و تأسیسات صحی و زنان و کودکان حمله می‌کنند به جهان بیشتر از یک توضیح مسئولیت دارند .این اقداماتی اند که مستلزم تحقیقات جنایات جنگی را می‌کند. هر کسی که مرتکب چنین اعمال شود، از آن باید پاسخگو باشد و پاسخگو خواهد بود.”

همزمان با این ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد دیروز تهدید کرد که روسیه برای جلوگیری از تصویب طرح آتش بس در شهر حلب سوریه که از سوی فرانسه به اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد شده از حق ویتوی خود استفاده می‌کند.

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی

ضمناً، انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی از روسیه تقاضا کرد که از نفوذش بر حکومت سوریه استفاده کرده، به بمباردمان شهر حلب پایان دهد. به گفته وی در قوانین بین‌المللی هیچ توجیه برای بمباران شفاخانه‌ها وجود ندارد و مسکو باید از بشار اسد بخواهد از کشتار غیر نظامیان دست بکشد.

بر اساس این قطعنامه هر طیارۀ که بر فراز شهر حلب در پرواز درآید، به زمین فرونشانده خواهد شد.

متن قطعنامه که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته همچنان از بن کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد تقاضا کرده تا همه گزینه‌ها را برای یک آتش بس تحت نظارت سازمان ملل متحد پیشنهاد نماید و در صورت عدم رعایت آن توسط هر جانب درگیر جنگ داخلی سوریه، تدابیر اضافی اتخاذ شود.

مسوده قطعنامه همچنان از امریکا و روسیه خواسته تا از تطبیق فوری قطع جنگ و خصومت‌ها ضمانت کرده تا به این ترتیب به همه پروازهای نظامی بر فراز شهر حلب پایان داده شود.

نیروهای نظامی رژیم اسد در سوریه که از حمایت قوای هوایی روسیه و طرفداری ایران برخودار اند، برای تصرف قسمت شرق شهر حلب که در تسلط جنگجویان اپوزیسیون حکومت سوریه می باشد، در نبرد اند.

در این قسمت شهر حلب حدود ۲۵۰ هزار غیر نظامی نیز در محاصره قرار دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *