ناتو به تعهدات خویش یک بار دیگر در قبال افغانستان تاکید کرد

 سازمان ناتو اعلان کرده است که این سازمان به تعهدات خود در قبال افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی همچنان متعهدخواهد بود.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “ماریون اوبری سخنگوی نماینده‌گی ملکی ناتو در صحبتی با رسانه ها گفت:

” در نشست وارسا در ماه جولای، متحدان ناتو و شرکای مأموریت حمایت قاطع تعهدات‌شان را در قبال افغانستان برای سال ۲۰۱۷ تجدید کردند. مخصوصاً آن‌ها مأموریت حمایت قاطع را فراتر از سال ۲۰۱۶ و در سال ۲۰۱۷ تمدید کردند.

همچنان وعده سپردند که به تمویل نیروهای ملی افغان تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه خواهند داد و روی مشارکت دوامدار سیاسی و عملی با حکومت افغانستان کار خواهند کرد.”

اوبری افزود که ناتو در بدل تعهداتش از جانب افغانستان هم انتظاراتی دارد.

اوبری گفت، هدف اصلی ناتو در افغانستان جلوگیری از مبدل شدن این کشور به لانۀ امن برای ترویستان است و این هدف در سال ۲۰۱۷ دنبال خواهد شد.

اوبری افزود که ناتو در بدل تعهداتش از جانب افغانستان هم انتظاراتی دارد.

او به این نکته‌ها اشاره کرد:

“می‎خواهیم شاهد تداوم پیشرفت در اجندای اصلاحات حکومت افغانستان باشیم به خصوص در مورد مبارزه با فساد اداری. همچنان امیدواریم در تلاش‌های صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها شاهد پیشرفت باشیم. و درین رابطه، ما از همه بازیگران منطقه یی می‎خواهیم، نقش سازنده را بازی کنند.”

از سوی دیگر، فرانس مایکل میلبین سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان هم در پیام تویتر خود گفته‎است که در سال ۲۰۱۷ میلادی خواهان صلح برای افغان‌ها و توسط افغان‌هاست.

جامعه جهانی به شمول اتحادیۀ اروپا وعده سپرده‎اند که ۱۵ میلیارد و دو صد میلیون دالر را در چهار سال آینده با حکومت افغانستان در بخش‎های سیاسی، مالی و اقتصادی کمک خواهند کرد.

قرار است مأموریت جدید اتحادیۀ اروپا برای ارتقای ظرفیت پولیس افغانستان هم در اول‌های سال ۲۰۱۷ آغاز شود که عمدتاً آموزش و مشوره دهی به پولیس ملی را دربر می‎گیرد.

سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد درگیری‌های شدید و خونین میان نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان و طالبان بود.

با وصف تلاش‌های صلح حکومت، طالبان هنوز رسماً به مذاکرات صلح با مقام‌های افغان بلی نگفته‎اند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در نشست وزیران خارجۀ این پیمان در اول‎های ماه دسمبر ۲۰۱۶ گفته بود که خشونت‎ها احتمالاً ادامه خواهند یافت و از همین روست که ناتو در کنار حکومت و نیروهای افغانستان باقی خواهد ماند.

در حال حاضر، ناتو بیش از ۱۳ هزار سرباز در افغانستان دارد که در چارچوب مأموریت حمایت قاطع مشغول آموزش، کمک و مشوره دهی به نیروهای افغانستان هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *