بحران بلاروس – ادامه تقابل روسیه و سازمان ناتو

در پی بحرانی شدن وضعیت بلاروس؛ ناتو از روسیه خواست در امور داخلی این کشور دخالت نکند. این موضع گیری ینس استولتنبرگ پس از آن است که رئیس جمهوری روسیه هشدار داد، برای اعزام نیروهای نظامی به بلاروس در صورت تلاش برای تغییر نظامی سیاسی، آماده است. همزمان لتوانیا همسایه بلاروس، ۱۰۰ مقام بلاروسی به شمول رئیس جمهوری این کشور را تحریم کرد.

به این دلگرمی که غرب تمام قد از آنان برای سرنگونی دولت السکاندر لوکاشنکو حمایت می کنند. غربی ها هم بد شان نمی آید که از مخالفان برای براندازی دولت تحت حمایت روسیه، حمایت کنند. غربی ها اما برای رسیدن به این هدف؛ سدی بنام پوتین در پیش دارند. شخصیکه هشدار داد، اگر تلاشی برای تغییر نظام سیاسی بلاروس صورت گیرد؛ به هیچ چیز جز اعزام نیرو برای دفاع از لوکاشنکو فکر نمی کند. او اما ابراز امیدواری کرد، وضعیت در چنین مرحله ای نرسد.

“ما توافق کردیم که تا زمانی که اوضاع از کنترل خارج نشده و عوامل تندرو تحت لوای شعارهای سیاسی از مرزهای مشخصی عبور نکرده و موترها، ساختمان‌ها و بانک‌ها را آتش نزده و یا ساختمان‌های دولتی را اشغال نکرده اند؛ نیازی به اعزام نیرو نیست”.

آقای پوتین تاکید کرد، نیروهای خارجی تلاش می ‌کنند از ناآرامی در بلاروس سوء استفاده کنند.

“آنها می‌خواهند بر حوادث تاثیر گذاشته و به نتایج مشخصی برسند که فکر می ‌کنند در راستای اهداف سیاسی آنهاست”.

هرچند رئیس جمهوری روسیه از کشور خاصی نام نبرد؛ رئیس جمهوری بلاروس اما ناتو را به دخالت در این کشور متهم کرده.

دبیر کل ناتو اما گفت، لوکاشنکو این سازمان را برای سرکوب معترضان در بلاروس بهانه نکند و روسیه نیز نباید در امور این کشور مداخله کند.

“ناتو هیچ‌گونه افزایش نظامی در منطقه نداشته است بنابراین هرگونه تلاش برای استفاده از این بهانه به منظور سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز، کاملاً توجیه‌ناشدنی است.”

در همین حال، پولیس بلاروس ده‌ها معترض و روزنامه‌نگاری را که برای رسانه‌های محلی و خارجی در مینسک، پایتخت کار می‌کنند، بازداشت کرد. پیش از این هم دولت لوکاشنکو برخی از سازمان دهندگان اعتراضات این کشور را بازداشت کرده. دولت مخالفان را اغتشاش گرانی می داند که برای اهداف غربی ها دست به اغتشاش زده اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *