حکومت امریکا گزارش قتل خاشقچی را منتشر کرد

گزارشی که حکومت امریکا درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است.

محتوای علنی شده گزارش محرمانه نهادهای اطلاعاتی امریکا تصریح می‌کند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، فرمان قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار، را شخصاً تایید کرده بود.

بر اساس این گزارش که گویا در سال ۲۰۱۸ تهیه شده، اما؛ به دستور دونالد ترامپ از انتشار عمومی آن جلوگیری شده است، با فرمان مستقیم محمد بن سلمان نیروهای اطلاعاتی سعودی دستور داشتند که خاشقچی را “بگیرند یا بکشند” .

با وجود اینکه ولیعهد عربستان بارها چنین اتهامی را رد کرده است اما این برای اولین بار است که دولت امریکا او را رسماً دستور قتل جمال خاشقچی معرفی می‌کند.

اما در اظهار نظری به سابقه کاخ سفید می‌گوید بنا ندارد تحریمی برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در نظر بگیرد. این در حالی است که همزمان وزارت خارجه امریکا از تحریم ۷۶ شهروند تبعه سعودی در این رابطه خبر می‌دهد.

در همین راستا یک مقام امریکایی از تجدید نظر و بازبینی کاخ‌سفید در مورد فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی گکفته است.

واکنش دولت عربستان در مورد نشر علنی این گزارش همچنان از موضع انکار است و این گزارش را “نادرست، منفی و غیرقابل قبول می‌داند.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *