“جیمز وب” ۱۰ میلیون دالری، در راه فضا

بزرگترین و گران‌قیمت‎ترین تلسکوپ فضایی تاریخ بشر با نام “جیمز وب” امروز راهی فضا خواهد شد.

این تلسکوپ که برای ساخت آن در حدود ۱۰ میلیون دالر هزینه شده و در قلب آن یک آینه ۶ و نیم متری طلایی قرار دارد، امروز با یک موشک آریان اروپا از گویان فرانسه، زمین را به مقصد فضا ترک خواهد کرد.

طراحی و ساخت این تلسکوپ نزدیک به ۳۰ سال زمان برده و در آن سازمان‌های فضایی اروپا، آمریکا و کانادا مشارکت داشته‌اند و نام‌گذاری آن نیز به یاد یکی از طراحان برنامه سفر به ماه “جیمز وب” گذاشته شده است.

تلسکوپ “جیمز وب” یا بزرگترین دستاوردهای علمی قرن ۲۱، با هدف تصویربرداری از اولین ستارگان و کهکشان‌هایی که در جهان درخشیده‌اند، راهی سفری می‌شود که تلسکوپ هابل بعد از ۳۱ سال از آن خارج خواهد شد.  

از دیگر اهداف سفر اکتشافی این تلسکوپ، بررسی اتمسفر سیاره‌های بسیار دور به دنبال نشانه‌های گازی برای کشف احتمال وجود حیات در آن‌هاست.

آیینه طلایی این تلسکوپ، سطح انعکاس فوق‌العاده‌ای را مهیا می‌سازد که در کنار چهار ابزار فوق‌العاده حساس دیگر، این تلسکوپ را قادر می‌سازد، نور اولین ستارگانی که بر اساس فرضیات علمی ۱۳ و نیم میلیون سال قبل شروع به درخشش کرده‌اند را رصد کند.

جان ماثر یکی از دانشمندان ارشد ناسا که برنده جایزه علمی نوبل نیز هست، این اتفاق را فوق‌العاده دانسته و می‌گوید که نورهای سرخ رنگ کوچکی که ما حالا از این مناطق بسیار دور و تاریک دریافت می‌کنیم، شاید ستاره و یا کهکشان و شاید هم سیاه‌چاله‌هایی باشند که نزدیک به ۱۰۰ میلیون سال بعد از انفجار بزرگ به وجود آمده‌اند. اگر این فرضیه را درست بدانیم و کمی هم خوش‌شانس باشیم این تلسکوپ باعث خواهد شد تا ما نیز آنها را ببینیم.   

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *