کابل – توزیع مواد غذایی برای ۷۵۰ خانواده بی‌بضاعت از سوی بنیاد خیریه شهدا

بنیاد خیریه شهدا در کابل برای ۷۵۰ خانواده بی‌بضاعت بسته‌های مواد غذایی توزیع کرد. این کمک‌ها درحالی درمیان نیازمندان توزیع شد که اخیرا سازمان ملل متحد از وقوع بحران بشری در افغانستان خبر داده بود و به تعقیب آن در تازه‌ترین مورد، سیگار یا اداره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرد که بیش از نیمی جمعیت افغانستان از گرسنگی شدید رنج می‌برند. آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید:

“افغانستان به دلیل مواجه بودن میلیون‌ها نفر جمعیت آن کشور با گرسنگی مفرط و عدم دسترسی به خدمات صحی، آموزشی و اجتماعی، فقط در یک نخ آویزان است و در ورطۀ سقوط قرار دارد”

بعد از گسست شیرازه نظام سیاسی در افغانستان، به موازات آن نظام اقتصادی با رکود شدید مواجه شد و سیر نزولی به خود گرفت، دامنه اشتغال مردم محدود و سفره‌های آنان خالی شد.

با این حال سازمان ملل تاکید کرده که باید کمک‌های بشردوستانه به افغانستان فورا سرازیر شود، به تعقیب آن خیرین داخلی نیز برای جلوگیری از وقوع بحران بشری دست به کار شدند. از سویی هم بنیاد خیریه شهداء برای ۷۵۰ خانواده نیازمند مواد خوراکی کمک کرد.  اما به باور خیلی‌ها توزیع این کمک‌ها، تنها زمان وقوع بحران را به عقب می‌برد ولی جلوی بحران را نمی‌گیرد. شهروندان می‌گویند، حکومت و جامعه جهانی به جای توزیع کمک، زیربنای اقتصادی کشور را سروسامان دهند و زمینه کار را برای مردم فراهم کنند.

براساس معیار جهانی، افراد زیرخط فقر کسانی هستند که درآمد آنها به کمتر از ۱٫۸۵ دالر در روز میرسد. بتازگی هم سیگار در گزارشی اعلام کرد، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید روبرو هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *