پیشروی نیروهای نظامی روسیه در دومین روز حمله مسکو به کی‌یف

مسکو در دومین روز حمله نظامی بر اوکراین، همچنان بی‌محابا به حملاتش ادامه می‌دهد و درحال پیشروی به خاک اوکراین هستند. وزارت دفاع روسیه هم می‌گوید، نیروهای زمینی این کشور از خاک کریمه وارد اوکراین شده اند.

کی‌یف نیز با تأیید گفته، نیروهای روسی نیروگاه هسته‌ای چیرنوبیل اوکراین را تصرف کردند.

از طرفی‌هم امریکا و اتحادیه اروپا از تحریم‌های سنگین علیه مسکو خبر دادند. جو بایدن، رئیس جمهور امریکا حملات روسیه بر اوکراین را از پیش برنامه ریزی شده خواند و گفت، پوتین این جنگ را انتخاب کرد و اکنون او و کشورش عواقب آن را پرداخت خواهد کرد.

در دومین روز حمله روسیه به اوکراین، خبرهای از ورود نیروهای روسی به خاک اوکراین مخابره شده است.

وزارت دفاع روسیه نیز تایید کرده که نیروهای زمینی این کشور از کریمه وارد خاک اوکراین شدند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه هم می‌گوید، حمله روز نخست به اوکراین مطابق برنامه پیش رفته و نیروهای نظامی آنان در حال پیش روی هستند.

ایگور کوناشنکوف؛ سخنگوی وزارت دفاع روسیه:

“در مجموع در نتیجه حملات نیروهای مسلح روسیه، ۸۳ واحد زمینی زیرساخت نظامی اوکراین از کار افتاده است و چهار هواپیمای بدون سرنشین نیروهای مسلح اوکراین را مورد حمله قرار دادیم .

همزمان گزارش شده، که نیروهای روسی نیروگاه هسته‌ای چیرنوبیل اوکراین را نیز تصرف کردند. این نیروگاه، کمتر از ۷۰ کیلومتر از کی‌یف پایتخت اوکراین فاصله دارد. از طرفی‌هم، صبح امروز جمعه صدای انفجار از کی‌یف شنیده شده است. رئیس جمهور اوکراین هم می گوید، در حملات روز گذشته دستکم ۱۳۷ نفر به شمول غیرنظامیان کشته شدند.

ولادیمیر زلنسکی؛ رئیس جمهور اوکراین می گوید:

” امروز صبح ما به تنهایی از کشور خود دفاع می‌کنیم و مثل دیروز. قدرتمندترین نیروهای جهان از دور نظاره گر هستند. “

زلسنکی همنچنین طی این صحبت‌هایش از روسیه خواست، حملاتش را متوقف و به آتش‌بس تن دهد. آنطرف کرملین اما می‌گوید، هرگونه گفتگو با رئیس جمهور اوکراین منتفی است.

در واشنگتن رئیس جمهور امریکا می‌گوید، پوتین جاه‌طلبی بسیار بزرگ‌تر از اوکراین در سر دارد، احیای امپراتوری روسیه یا شوروی سابق.

او، از دور تازه تحریم‌های سنگین امریکا بر روسیه خبر داد. تحریم‌های که به گفته بایدن می تواند برای روسیه اثرات درازمدت داشته باشد.

جوبایدن؛ رئیس جمهور امریکا می گوید:

“پوتین متجاوز است. پوتین این جنگ را انتخاب کرد و اکنون او و کشورش عواقب آن را متحمل خواهند شد. تجاوزهای ولادیمیر پوتین به اوکراین به قیمت گزافی برای روسیه تمام خواهد شد. “

بایدن همچنان گفت در کنار متحدان خود می ماند اما هرگز وارد جنگ با روسیه نمی شود. در همین حال، اتحادیه اروپا هم در پایان نشست کشورهای عضو در بروکسل از تحریم های گسترده تازه‌ خبر داد.

ارزلا فن درلایِن؛ رئیس کمیسیون اروپا:

“این بسته خیلی گسترده و هدفمند از تحریم‌ها که امشب تصویب شد نشان می دهد که اتحادیه اروپا تا چه اندازه متحد است. این تحریمها شامل وادرات گاز از روسیه نمی شود. ما درحال بررسی راه‌های قطع تکیه بر انرژی روسیه هستیم.

به رغم تلاش های نظامی برای پیروزی در میدان جنگ در اوکراین، رئیس جمهور فرانسه و دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پایان حملات روسیه به اوکراین شده. دبیرکل سازمان ملل از روسیه خواست، که بخاطر انسانیت جنگ را در اوکراین متوقف کند.

آنتویو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد:

“این حملات اشتباه، مغایر با منشور سازمان ملل و غیر قابل قبول است اما غیر قابل بازگشت نیست. درخواست شب گذشته خود از پوتین را تکرار می کنم. عملیات نظامی را متوقف کنید و ارتش خود را به روسیه بازگردانید”

با این حال حملات روسیه به اوکراین موج از مهاجرت شهروندان اوکراینی را به همراه داشته است. سازمان ملل تخمین می زند که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر از خانه هایشان گریخته اند. هزاران نفر با عبور از مرز وارد مولداوی و رومانی شده اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *