تلاش‌ها برای بهبود روابط تجاری افغانستان و روسیه

درحالیکه جهان با بحران کمبود موادغذایی روبروست، سکتور خصوصی کشور تلاش دارد تا با روسیه که از کشورهای صادر کننده گندم و مواد نفتی است، روابط اقتصادی و تجاری برقرار کند.

چندی قبل هیئتی از افغانستان به همین هدف به روسیه رفت و با مسوولان اتاق تجارت روسیه در مورد واردات و صادرات افغانستان گفت‌وگو کردند.

معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری می‌گوید، افغانستان و روسیه در عرصه تجارت به یک دیگر نیازمند هستند، زیرا افغانستان به گندم، روغن و مواد نفتی روسیه نیاز دارد و روسیه نیز به مسیرهای ترانزیتی به سوی آسیای جنوبی.

افغانستان با وجودی که یک کشور زراعتی است اما خشکسالی‌ها و عدم پیشرفت در عرصه زراعت، این کشور را به یکی از وارد کنندگان مواد خوراکی از جمله گندم و آرد تبدیل کرده است.

از آن جائیکه روسیه به دلیل تحریم کشورهای غربی نمی تواند مواد خوراکی و نفتی‌اش را به بازارهای اروپایی به‌فروش برساند، در چنین وضعیتی افغانستان می تواند مشتری خوبی برای خرید کالاهای روسیه باشد.

فعالین اقتصادی نیز، بازارهای روسیه را هم برای واردات و هم برای صادرات افغانستان مناسب دانسته می‌گویند، داد و ستد تجاری با روسیه بسیاری از نیازمندی بازار افغانستان را رفع می کند.

از سویی‌هم، پرسشی دیگری که مطرح می شود، اینست که آیا بهبود روابط تجاری با روسیه سبب بهبود روابط سیاسی نیز خواهد شد؟

با اینهمه، درحال حاضر افغانستان با کشورهای همسایه از جمله ایران، پاکستان، قزاقستان و دیگر کشورهای آسیای میانه واردات و صادرات دارد، اما بیشتر اوقات این روابط تجاری با تیره شدن روابط سیاسی ثبات‌اش را از دست می دهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *