بررسی اعضای ناتو از خروج نظامی‌ شان از افغانستان

“کریستوفر تاد دوناهو” آخرین سرباز امریکایی و عضو ناتو بود که سال پیش افغانستان را ترک کرد. ناتو ۲۰ سال پیش به هدف مقابله با تروریزم و مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر وارد افغانستان شد، مأموریت که اما و اگرهای زیادی دارد.

حالا یکسال پس از خروج این نیروها از افغانستان، اکثر اعضای ناتو به‌شمول امریکا اعلام کردند، که خروج سربازان شان از افغانستان را بررسی می‌کنند، بررسی که هنوز نتیجه آن معلوم نیست.

آگاهان سیاسی اما می‌گویند، خروج ناتو از افغانستان اشتباهی بود، که اعضای این سازمان مرتکب شدند.

برخی دیگر معتقدند، که ارزیابی خروج سربازان ناتو هیچ سودی برای افغانستان ندارد.

بگفته آنان، اگر جهان طرفدار سلامت افغانستان است، باید بر حفظ دست آورد‌ها و ارزش‌های نوین با حکومت سرپرست وارد گفتگو شود.

حکومت فعلی که تقریبأ ۲۰ سال تمام با نیروهای ناتو جنگیدند. دیدگاه متفاوتی دارد. می‌گویند، نیروهای خارجی طی ۲۰ سال گذشته از هیچ جنایتی در افغانستان دریغ نکردند. بلال کریمی؛ معاون سخنگوی حکومت گفت، این نیروهای ناتو بود که ۲۰ سال جنگ و ویرانی دوام پیدا کرد.

در آخرین مورد، بی‌بی‌سی نیز گزارشی را به نشر رسانده که نشان می‌دهد، که نیروهای ویژه بریتانیایی در افغانستان به قتل عمدی ۵۴ غیرنظامی در ولایت هلمند دست دارند. حکومت می‌گوید، این بخشی کوچکی از جنایت‌های نیروهای خارجی در ۲۰ سال گذشته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *