نشر گزارش سالانه سازمان ملل از وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان

نشر گزارش سالانه هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از وضعیت حقوق‌بشری در این کشور، گزارشی که براساس نظارت تیم‌های این سازمان در جریان ده ماه گذشته تهیه شده است.

یافته‌های بررسی یوناما از وضعیت حقوق بشر نشان می‌دهد که با وجود کاهش خشونت‌های مسلحانه در ۱۰ ماه گذشته، ۷۰۰ غیرنظامی کشته، ۱۴۰۶ تن دیگر زخمی شدند که اکثر قربانیان نیز به جامعه هزاره و صوفیه نسبت داده شده است.

سرپرست هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید با وجود بهبود وضعیت امنیتی از ۱۵ اگست، مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران از داشتن حقوق کامل انسانی خود محروم هستند، مارکس پوتزل؛ معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان گفت:

” مقید ساختن زنان و دختران در خانه‌ها، افغانستان را از مزایای سهم گیری‌های قابل توجهی ایشان، محروم می‌سازند. آموزش برای همه نه تنها یکی از حقوق اساسی بشر است، بلکه کلید پیشرفت و توسعه یک ملت است.”

در این گزارش همچنان آمده که تخطی‌های حقوق بشری در دوره حکومت جدید افزایش یافته و مسوولان حکومت عفو عمومی که اعلام شده بود را رعایت نکردند.

فیونا فریزر؛ مسئول بخش حقوق بشری یوناما افزود:

۱۶۰ کشتار فراقانونی و ۱۷۸ بازداشت‌های خودسرانه را بعد از ۱۵ ماه آگست سال ۲۰۲۱ تا ۱۵ ماه جون سال ۲۰۲۲ ثبت کرده ایم، ما نگران معافیت از مجازات برای اعضای مقامات حاکم هستیم که به نظر می‌رسد مرتکب نقض حقوق بشر گردیده باشند. “

گزارش یوناما نگرانی‌های خاصی را در رابطه با دستورات وزارت امر به معروف و ریاست عمومی استخبارات مطرح کرده که باعث نقض حقوق بشر و محروم شدن زنان از حقوق شان شده است.

سرپرست هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در این نشست، وضعیت ولسوالی بلخاب سرپل را نیز پیچیده عنوان کرده گفت، در جریان درگیری‌ها در این ولسوالی تخطی‌های حقوق بشری صورت گرفته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *