تهران – پایان نشست آستانه و تاکید طرف‌ها بر خروج نظامیان امریکایی از سوریه

تهران شب گذشته میزبان هفتمین نشست آستانه در مورد سوریه بود. سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه اینجا وضعیت سوریه را به بررسی گرفته و به توافق نظرهای دست یافتند.

پس از این نشست رهبران سه کشور در نشست مشترک خبری حضور یافتند. ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران حضور امریکا در سوریه را اشغالگرانه و بی‌ثبات کننده خوانده و به خروج نظامیان این کشور از سوریه تاکید کرد.

موضوع که در دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر ایران نیز به آن تاکید شد. آیت‌الله خامنه‌ای در ملاقاتش با رئیس جمهور روسیه گفت، نیروهای امریکایی باید از منطقه حاضل‌خیز و نفت خیز فرات خارج شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز این نشست را سازنده یاد کرد و گفت، سه کشور وضعیت سوریه را بررسی کرده و به دیدگاه واحدی دست یافتند.

پوتین گفت، میداند که برخی کشورها قصد جدای طلبی در شمال سوریه را دارد اما باید تمامیت ارضی این کشور حفظ شود.

او به همکاری مشترک این سه کشور در امر مبارزه با تروریزم در سوریه در آینده نیز تاکید کرد و اعلام کرد، که منطقه فرات باید تحت کنترل دولت سوریه قرار بگیرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که چندی قبل قصد عملیات نظامی بر شمال سوریه به هدف سرکوب کردهای این کشور را داشت اینجا می‌گوید، مسایل سوریه می‌تواند از طریق راه حل سیاسی حل و فصل شود.

نشست آستانه با صدور قطعنامه مشترک از سوی سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به پایان رسید. حفظ تمامیت ارضی سوریه، همکاری مشترک با تروریزم و همکاری برای تامین ثبات در سوریه از نکات برجسته این قطعنامه است.

در حاشیه این نشست سران سه کشور نشست‌های دوجانبه نیز داشتند. ولادیمیر پوتین گفت در نشست دوجانبه‌اش با اردوغان در مورد صادرات غلات روسیه و اوکراین به بازارهای جهانی گفتگو کردند.

درنشست دوجانبه میان رهبران ایران و روسیه نیز طرفین از امضای بزرگترین قرار داد نفتی خبر داده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *