انفجارهای “تحرک‌آمیز” و “تامل برانگیز” در ترکیه

وقوع دو انفجار در یک شهر کرد نشین ترکیه ۲ کشته و بیش از یک صد زخمی برجای گذاشت. این انفجارها، تجمع انتخاباتی حزب «دموکراتیک خلق‌» در شهر کردنشین دیاربکر را دیروز جمعه، هدف قرار داد. رئیس جمهوری ترکیه این انفجار ها را در آستانه برگزاری انتخابات سراسری، «تحریک‌آمیز» خواند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” به نقل از خبرگزاری رویترز، این انفجارها زمانی رخ داد که ده‌ها هزار نفر از طرفداران این حزب، که از حمایت کردها و گروه‌های چپ‌‌گرای ترکیه برخوردار است، برای برگزاری یک تجمع انتخاباتی در دیاربکر، بزرگترین شهر کردنشین ترکیه در جنوب شرقی آن کشور، گردهم آمده بودند.

در ابتدا، گزارش می شد که یک انفجار رخ داده اما بعدا یک مقام امنیتی ترکیه در گفتگو با خبرگزاری رویترز، از وقوع دو انفجار خبر داد. یک عکاس بریتانیایی که شاهد وقوع این حادثه بوده، به رویترز گفته که انفجار دوم به فاصله پنج دقیقه پس از انفجار اول رخ داد. به گفته او، انفجار اول از درون یک سطل زباله، و انفجار دوم از کنار یک جنراتور برق به وقوع پیوست.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، ضمن تسلیت به خانواده‌ها و نزدیکان قربانیان حادثه، این رویداد را برای مراقبت همه شهروندان کشورش مهم و درعین حال تحریک امیز خواند. او گفت چنین اقداماتی، با هدف تضعیف دموکراسی، و برهم زدن فضای صلح و آرامش و برادری در ترکیه صورت می‌گیرند. صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ که قرار بود در این تجمع سخنرانی کند، در گفتگو با سی.ان.ان ترک، این انفجارها را تامل

برانگیز خواند اما گفت هنوز دلیل ان، برای او مشخص نیست

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *