سازمان‌ملل، خواستار اصلاحات در نظام انتخاباتی شد

سازمان ملل خواهان ایجاد اصلاحات اساسی در نظام انتخاباتی افغانستان شد. رییس جمهور غنی اما گفته که هرگونه اصلاحات در نظام انتخاباتی تنها به اساس پیشنهاد کمیسیون‌های انتخاباتی، ارگان‌های مرتبط و نیز اجماع مردم افغانستان صورت می‌گیرد.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” نشست مشترک اعضای رهبری سازمان ملل در افغانستان با محمد اشرف غنی رییس جمهوری دیروز در ارگ برگزار شد. در این نشست، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» و دیگر نهادهای فعال این سازمان در عرصه انتخابات، بر برگزاری انتخابات شفاف ولسی جرگه تاکید کرده‌اند. آنان خواهان ایجاد اصلاحات اساسی در نظام انتخاباتی افغانستان شدند. این نهادها، تثبیت کارت‌های رای دهی، گماشتن افراد در سمت‌های کلیدی کمیسیون‌های انتخاباتی و جلوگیری از تقلب و مجازات تقلب کاران را از شرایط برگزاری انتخابات شفاف ذکر کردند. نمایندگان سازمان ملل متحد همچنین از علاقمندی جامعه جهانی بخاطر تمویل روند برگزاری انتخابات خبر داده  و حمایت شانرا از آن اعلان نمودند. نمایندگان این سازمان همچنین پیشنهاد کردند که زمان مشخص برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه اعلام شود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اما با تاکید بر فعالیت‌های متمرکز و تخنیکی تر کمیسیون‌های انتخاباتی گفته که هر گونه اصلاحات در نظام انتخابات به اساس پیشنهاد این کمیسیون‌ها، ارگان‌های مربوطه و اجماع مردم افغانستان امکان پذیر است. آقای اشرف غنی افزوده که بسیار مهم است تا مردم، علمای دینی و بزرگان کشور در این روند دخیل شوند. او برگزاری انتخابات را نمادی از حاکمیت قانون در کشور دانسته و گفته که حکومت نمیخواهد گزینه‌های مورد نظر خود را بالای مردم تحمیل نماید. رئیس جمهوری در مورد زمان و چگونگی برگزاری انتخابات نیز گفته که انتخابات باید به گونه‌ی برگزار گردد که نیروهای امنیتی کشور بتوانند آنرا به شکل درست تامین امنیت نمایند

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *