اعلان حمایت کابل از قطع کمک های امریکا بر پاکستان

پس از شک و گمان های واشنگتن بر اینکه پاکستان برای نابود سازی شبکه حقانی در وزیرستان شمالی اقدام نکرده است، قصر سفید ظاهراً کمک های مالی را که به منظور نابودسازی لانه های امن هراس افگنان و مبارزه با هراس افگنی سالانه به این کشور کمک می کرد قطع کرده است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” به نقل از رادیو آزادی این تصمیم واشنگتن استقبال حکومت افغانستان را به همراه شده است.

یک مقام با صلاحیت ریاست اجرایه روز جمعه به رادیو آزادی گفت:

” این تصمیم امریکا از خواست های اساسی حکومت افغانستان بویژه در چند ماه اخیر بوده است. “

گزارش ها می رساند که ایالات متحد امریکا کمک های مالی را که برای مبارزه و نابودسازی شبکه حقانی در پاکستان، سالانه به این کشور کمک می کرد قطع کرده است.

هرچند منابع معتبر امریکا این موضوع را تا اکنون تایید نکرده اند، اما شماری از رسانه های پاکستان از این اقدام امریکا پرده برداشته اند و گفته اند که و مقام های پاکستان نیز از این موضوع آگاه هستند.

رقم دقیق کمک های مالی سالانه امریکا به پاکستان روشن نیست که به چه پیمانه بوده است، اما گفته شده که واشنگتن سالانه برای مباره با تروریزم و نابودسازی شبکه حقانی از سوی پاکستان به این کشور سالانه یک ملیارد دالر کمک کرده است.

در این میان ولسی جرگه افغانستان نیز این تصمیم امریکا را می ستاید و باید نام مقام های استخبارات پاکستان بخاطر حمایت شان از تروریزم و شبکه حقانی درج فهرست سیاه ایالات متحد امریکا شود.

عبدالقادر زازی عضو کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه:

” خواست های ما همین بود که امریکا باید پس از این فشارهای اقتصادی بر پاکستان وارد سازد.

این به سود افغانستان و به زیان تروریست ها در خاک پاکستان و استخبارات این کشور است که در آن کشور تمویل و تجهیز میشوند.

سالانه امریکا یک ملیارد دالر به این کشور کمک می کرد تا در مبارزه با تروریزم و نابودسازی شبکه حقانی استفاده کنند؛اما این کشور این کمک را در تمویل و تجهیز هراس افگنان به مصرف می رساند.

این تصمیم واشنگتن را تقدیر میکنیم و انتظار داریم تا دیگر فشارهای را که ما خواستار آن هستیم بر این کشور وارد سازد. “

روح الله امین رئیس مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحد امریکا برای افغانستان میگوید که چنین تحریم های امریکا میتواند در سیاست پاکستان تغییر بیاورد:

” فکر میکنم که امریکایی ها متوجه شده که این بازی پاکستان باید پایانی داشته باشد، ممکن این آخر روابط واشنگتن و اسلام آباد نباشد؛ اما آغاز یک تغییر بنیادی در روابط و آغاز یک تفاوت خواهد بود.

فکر می کنم افغانستان با آغاز چنین تحول در موقعیت خوبی قرار می گیرد وآن تسلت منطقه یی که پاکستان داشت پایین میاید و یک مقدار فشارهای اقتصادی بر این کشور ممکن سبب خواهد شد تا تحولی در سیاست های منطقه یی اش بخصوص در مبارزه با تروریزم بیمان آید. “

آقای امین میگوید اکنون بر حکومت افغانستان است تا چنین فرصت را از دست ندهد و از آن کشور بهره گیرد.

این درحالی است که همواره حکومت افغانستان از پاکستان خواسته است تا برای نابودسازی پناهگاه های امن هراس افگنان در خاکش را نابود سازد و در مبارزه با هراس افگنی صادقانه عمل کند؛ اما اسلام آباد این این اتهام راکه گروه های تروریستی را درخاکش پناه داده است رد میکنند.

امریکا در حالی کمک هایش را به پاکستان قطع ساخته است که این کشور با هشدارهای از سوی کابل نیز در چند روز اخیر روبه رو است.

حکومت افغانستان هشدار داده است که اگر این کشور در سیاست هایش تغییر پدید نیاورد، کابل از چنین سیاست های دو روی و عدم همکاری این کشور در مبارزه با تروریزم به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *