فسادِ سیاسی؛ عراقی‌‌ها را به سرک‌ها کشاند

دهها هزار تن از عراقی ها با برپایی تظاهرات در بغداد و چند شهر دیگر خواهان انجام اصلاحات واقعی و پایان دادن به فساد سیاسی در این کشور شدند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “همچنین آیت الله العظمی سیستانی، از مظاهره کنندگان عراقی حمایت کرده و از حکومت خواسته بطور جدی با فساد مبارزه کند و برای بهبود وضعیت ارائه خدمات به مردم، اقدام کند.

دهها هزار تن از شهروندان عراقی روزگذشته در شهرهای بغداد، بصره، کربلا و نجف تظاهرات کرده و خواستار اقدام جدی حکومت برای اصلاحات واقعی و مبارزه با فساد شدند. به گزارش رویترز مقتدا صدر، یکی از روحانیون سرشناس عراقی برای برپایی این تظاهرات ها فراخوان داده بود. اعتراضات در عراق چند هفته پیش بدلیل کمبود برق و آب بخصوص در شهرهای بزرگ این کشور آغاز شد.

هرچند حیدر عبادی نخست وزیر عراق یک سلسله اقداماتی را برای بهبود وضعیت و مبارزه با فساد روی دست گرفته، اما تظاهرات ها همچنان ادامه دارد و معترضان تاکید دارند که دولت باید به اصلاحات واقعی دست بزند. 

” کارهای را که حیدر عبادی انجام داده، اصلاحات موقتی است، اصلاحات واقعی که اکثر عراقی ها آن را تقاضا دارند، نیست. مردم به اصلاحات و اقدامات واقعی ضرورت دارند.”

اعتراض کننده – بغداد

” مردم تنها به خاطر نبود برق و آب تظاهرات نمی کنند، این ها مهم است، ولی مسائل مهم تری نیز وجود دارد. مردم تظاهرات کرده اند و می خواهند تا به حیدر عبادی نخست وزیر اجازه داده شود که برای اصلاح قانون اساسی اقدام کند.”

همچنین آیت الله العظمی سیستانی در بیانیه ای که از سوی نماینده او در شهر نجف دیروز قرائت شد، از مظاهره کنندگان در بغداد و سایر شهرهای عراق حمایت کرد و از حکومت خواست تا نشان دهد که در مبارزه با فساد جدی است و برای بهبود ارائه خدمات به مردم اقدام کند. او همچنین از اعتراض کنندگان خواست اجازه ندهند افرادی به خاطر منافع سیاسی شان، از تظاهرات آنها سوء استفاده کنند. نخست وزیر عراق به منظور مبارزه با فساد و کاهش هزینه ها از جمله اعضای کابینه را کم کرده و همچنین سه پست معاونت نخست وزیری و سه پست معاونت ریاست جمهوری را لغو کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *